Rugsėjis kine: praeities krepšininkai ir ateities likvidatorius prieš zombius, šnipus, politikos idiotus, keršto angelus ir senuką Woody.
Lietuvos kino platintojai mokslo metus pasitinka su patikrinta pramogine artilerija, turėdami aiškų tikslą – patraukti jaunesnius žiūrovus. Slaptojo agento Džeisono Borno likimo draugas lakstys tik su Matto Damono nuotrauka, atostogaujantis Woody Allenas gundys mūzos Penelope’s Cruz raudona suknele, nepailstantis Bruce’as Willis vėl vaidensis fantazijų šalyje su šautuvu ir plike, Milla Jovovich aptemptais odiniais drabužiais toliau gaudys kraugerius zombius, klonus ir kitokius blogiukus, pavargęs Nicolas Cage’as skubės per 12 valandų išgelbėti dukterį iš teroristų pinklių taksi automobilio bagažinėje, abejotinai juokingų komikų gvardija su Willu Ferrelu ir Zachu Galifianakiu šaipysis iš politinių rietenų prieš rinkimus.
Šie filmai taikysis į specifines auditorijas ir pradžiugins tik išrinktuosius, o daugiausiai emocinių ir pramoginių vilčių išpildys ir dar sykį suvienys Amerikos lietuvio Mariaus Markevičiaus režisuotas dokumentinis filmas apie krepšinio tautos didvyrius ir laisvės troškimą.
Krepšinio laisvė
Olimpinio krepšinio vasara nuvylė pasiektu kukliu rezultatu, tad slogios nuotaikos galėtų atbaidyti žiūrovus nuo apsilankymo dokumentiniame filme “Kita svajonių komanda”. Užgydyti žaizdas stengsis Amerikos lietuvio M.Markevičiaus patriotiškas, nostalgiškas, edukacinis, ironiškas ir jautrus kino metraštis apie mūsų krepšinio istoriją ir nepriklausomybės pergalę. Šarūnas Marčiulionis, Arvydas Sabonis, Rimas Kurtinaitis, Valdemaras Chomičius su kitais dideliais vyrais prisimins netolimą praeitį sovietų priespaudoje ir triumfą Barselonos olimpiadoje, kurioje plazdėjo nepriklausomos Lietuvos trispalvė.
Lietuvoje gimęs režisierius nesugebėtų išspausti tokių stiprių emocijų, bet užsienyje gimusiam tautiečiui pavyko sujaudinti net iki pasididžiavimo ašarų. Sudėtingą misiją jam padėjo įgyvendinti nuovokiai pasirinkti pašnekovai, nes labiausiai įkvepia ir sukrečia būtent amerikiečių mintys apie Lietuvą. “Kita svajonių komanda” tiksliai apibūdina šiuolaikiniam jaunimui jau nepažįstamą laikotarpį prieš Sovietų Sąjungos subyrėjimą, kai krepšinio varžybų transliacijos su komentatoriaus Vlado Janiūno balsu suvienydavo tautą prie televizorių, o aikštelės gladiatoriai kovojo už svetimą šalį, kad sučiuptų šansą stiebtis link asmeninių svajonių.
M.Markevičiaus filmas nenutolsta nuo televizinio formato su kalbančiomis galvomis ir atrodo per didelis kino ekranui, bet nepalieka abejingų ir išsamiai paaiškina, kodėl krepšinis laikomas antrąja Lietuvos religija. Juostą verta rekomenduoti ne tik krepšinio aistruoliams, o labiausiai norėtųsi, kad seansus kuo masiškiau užsėstų moksleiviai ir studentai. Jaunajai kartai šis išskirtinis filmas tiesiog privalomas.
Ar įmanoma atsukti laiką atgal?
Gudrus futuristinis veiksmo trileris “Laiko kilpa” pirmiausiai užkabina originalia idėja, beprotišku tempu, nenuspėjamų įvykių labirintu ir intriguojančia neįprasta dvikova, kai 2077 metais ginklus surems talentingasis Josephas Gordonas Levittas ir veteranas B.Willisas. Susidomėjimą filmu dar padidino netikėtas Toronto kino festivalio sprendimas “Laiko kilpą” paleisti prestižiniame atidarymo ceremonijos seanse. “Tai naujos kartos veiksmo trileris, skirtas mąstančiam žmogui”, – pareiškė Torono festivalio direktorius Cameronas Bailey.
Dar nė sykio nenuvylęs, bet niekuomet anksčiau Lietuvoje nerodytas režisierius Rianas Johnsonas (“Plyta”, “Broliai Blūmai”) trečiajame filme vaizdingai fantazuoja ir dinamiškai filosofuoja apie kelionių laiku dilemas. Samdomas žudikas gauna mafijos užsakymą nukeliauti 30 metų į ateitį, sumedžioti vyresnį save ir uždaryti laiko kilpą, bet šaltakraujiškam smogikui nekyla ranka paleisti kulkos sau į galvą.
Tik gaila, kad konvejeriu dirbantys ir premjerų nereklamuojantys platintojai iš Latvijos vėl rizikuoja išleisti vertingą pramogą dviem savaitėms ir pralošti surogatiniams tęsiniams (“Absoliutus blogis: atpildas”) bei klonuotiems trileriams (“Pagrobimas”).
O štai brazilų režisieriaus Fernando Meirelleso (“Dievo miestas”, “Ištikimas sodininkas”) dramatiškas jausmų trileris “360″ su garsiausių aktorių žvaigždynu, pastatytas pagal brito Peterio Morgano (“Karalienė”) scenarijų, atrodo nuobodus ir blankus. Be to, „360“ pernelyg vėluoja į mūsų repertuarą, nes šiuolaikinėmis technologijomis filmą jau galima pamatyti namie legaliai ir pigiau, negu kainuoja lietuviškas bilietas.
Šnipai ir zombiai
Vasarojančią Lietuvos kino rinką tempė štampuojami tęsiniai, kurių užteks ir rugsėjui. Dinamiškas veiksmo trileris “Bornas. Palikimas” yra visiems žinomos trilogijos tęsinys, išplėtimas arba perdirbinys. Kaip pavadinsi – taip nepagadinsi. Režisierius Tony Gilroy (“Maiklo Kleitono sukurta tiesa”) išnaudoja visus instrumentus, garantavusius trilogijos sėkmę. Trys adrenalininės gaudynės automobiliais, motociklais ir parkūru (bėgimas per sienas), egzotiškos vietovės (Aliaska, Filipinai, Pietų Korėja, JAV, Kanada), įtartinos aukštų pareigūnų intrigos, sniegingos treniruotės su vilkais, romantiški kabliukai ir pavojingas gyvenimas taikinyje.
Tęsiniai dažniausiai būna beviltiški ir banalūs, sukurti vieninteliam tikslui – kuo greičiau susirinkti pinigus. “Borno” prodiuseriai užsidirbti lekia logiškesniu keliu ir išmintingai įveda populiariausią šiuo metu kietą vyruką Jeremy Rennerą (“Neįmanoma misija. Šmėklos protokolas”, “Keršytojai”), kuris bastosi po pasaulį ir ieško vaistų, kad taptų greitesnis, stipresnis ir gudresnis. Neišvengiamame penktajame filme jis galės sudaryti galingą duetą su M.Damonu (jeigu šis staiga užsimanys grįžti).
Daug paprasčiau ir ciniškiau honorarus atidirbinėja gražuolė M.Jovovich. Jos sutuoktinis Paulas W.S.Andersonas pasikinko lakią vaizduotę ir tą patį filmą klonuoja tiek kartų, kiek geidžia investuotojai. Net neverta vargintis ir ieškoti prasmės fantastiniame siaubo trileryje “Absoliutus blogis: atpildas 3D”. Be to, režisierius tikrai driokstelės dar ir šeštą bei septintą tęsinį. Jūs tik žiūrėkite, o mes priglausime pinigus ir pataškysime akis trimačiu krauju.
Melagingas pagrobimas
Dažnai transliuojama reklama skelbia, kad Lietuvos žiūrovai pamatys veiksmo trilerį “Pagrobimas” anksčiau už amerikiečius, bet nutyli, kad amerikiečiai filmą pažiūrės tik per televiziją ir iš DVD diskų. 2011 m. pavasarį nufilmuota tipiška keršto akcija ilgokai dulkėjo studijos lentynoje, o režisierius Simonas Westas dar nežinojo, kad Sylvesteris Stallone pasiūlys komanduoti “Nesunaikinamųjų” tęsiniui. Taigi dabar nevykusią dešimtis kartų stebėtų trilerių fotokopiją mėginama gelbėti šūkiais: “Nesunaikinamų 2″ režisieriaus naujas filmas!
N.Cage’ui tai nerūpi, nes dabar jis pigus ir sutinka vaidinti pagal bet kokį pasiūlymą. Platinimo kompanija “Incognito films” puikiai supranta, kad pirkdami katę maiše įsigijo krūvą mėšliuko, ir dabar bando negarbingais metodais jį išstumdyti. Rinkodaros gudruoliai sąmoningai ignoravo reklaminį anonsą, sumontavo savo paistalus apie “geriausią gerų trilerių režisierių” ir net sugalvojo skambesnį siužetą, kurio filme net nėra. Lyg to būtų negana, “Incognito” manipuliuoja žanro gerbėjams žinomu lietuvišku pavadinimu “Pagrobimas”, kokiu buvo pakrikštytas Luco Bessono prodiusuotas trileris “Taken”. Absurdiškiausia, kad spalio pabaigoje Liamas Neesonas vėl gaudys ir šaudys teroristus trileryje “Pagrobimas 2″ (Taken 2), o į Lietuvos rinką pasibeldusiems naujiems platintojams “Inter-Cinema” teks įrodinėti, kad L.Neesono “Pagrobimas” neturi nieko bendro su kitu išgalvotu N.Cage’o “Pagrobimu”.
Linksmai ir romantiškai
Satyrinės parodijų komedijos “Balsuok už mane” siužetas jau rutuliojasi Lietuvoje. Rinkimai prie auksinio kubilo artėja, o visi norintieji gauti algą už rankų kilnojimo ir demagogijos cirką rengia „grožio konkursus“ balsuotojams įtikinti.
Režisierius Jay Roachas jau senokai nesukūrė nieko dorai juokingo (“Paskutinis jaunikio išbandymas”, “Ostinas Pauersas”), bet jam pasisekė sukviesti patikimų komikų rinktinę. W.Ferrelas, Z.Galifianakis ir lietuvių kilmės holivudietis Jasonas Sudeikis moka prajuokinti amerikiečius, tačiau nesukelia juoko kitiems žiūrovams, tad būkite pasirengę vulgarioms ir neetiškoms šėlionėms pakeliui į Kongreso rūmus.
Vieno filmo per metus dietos besilaikančiam režisieriui sunku išlaikyti stabilią formą ir dar sudėtingiau kažkuo nustebinti savo žiūrovus. W.Allenas gauna garantuotą finansavimą ir keliauja per Europos sostines, bet nesidrovi žiaumoti senų idėjų. Romantinė pakartojimų komedija “Į Romą su meile” yra tarsi W.Alleno karjeros “hitų rinkinys” su retsykiais išspaudžiamais pokštais. Senukas Woody atliko esminę užduotį – pareklamavo Italijos sostinės romantiškas grožybes, itališko gyvenimo būdo subtilybes, kultūrinius papročius ir komercinių rėmėjų gaminamus produktus, tačiau nesugebėjo turistinių atvirukų papuošti vertingesniu ir smagesniu turiniu. Kritikai buvo negailestingi ir beveik vienbalsiai suformulavo pražūtingą tezę – tai blogiausias W.Alleno filmas!
Na, o kukliau reklamuojamas animacinis perliukas “ParaNormanas” negali prilygti žinomumu “Šrekui”, “Ledynmečiui”, “Madagaskarui”, bet nusipelno netikėčiausio ir originaliausio animacinio filmo titulo. Plastelininės animacijos technologija nulipdytas filmas pribloškia išradingais siurprizais, vizualiais stebuklais, linksmais pokštais, solidžiu turiniu ir žaismingais 3D efektais, ko tikrai nematėme vasarą rodytuose animaciniuose nuotykiuose.
Rugsėjo tvarkaraštis
Rugsėjo 7 d.
“Bornas. Palikimas”
Rugsėjo 14 d.
“Absoliutus blogis: atpildas 3D”
“Į Romą su meile”
“Pagrobimas”
Rugsėjo 21 d.
“Kita svajonių komanda”
“Balsuok už mane”
Rugsėjo 28 d.
“ParaNormanas”
“Laiko kilpa”
“360“