Politika
Geriausio Rusijos universiteto mokslininkų parašytas istorijos vadovėlis, pasak jo kritikų, palankiai žiūri į Stalino politiką ir neigiamai vertina žydų vaidmenį Sovietų Sąjungos ir Rusijos istorijoje.
Mokymas pagal šį vadovėlį – tai “rafinuotas Rusijos civilizuoto, demokratinio ir teisinio vystymosi sabotavimas”, laikraštyje “Novaja gazeta” rašo du Rusijos istorijos instituto mokslininkai – Vladimiras Lavrovas ir Igoris Kurliandskis.
Recenzuodami Maskvos valstybinio universiteto mokslininkų Aleksandro Barsenkovo ir Aleksandro Vdovino vadovėlį “Rusijos istorija: 1917-2009″, jie tvirtina, kad vadovėlio autoriai mėgina pateisinti Stalino represijas, įskaitant ir lagerių sistemą, tautų trėmimus, prievartinę kolektyvizaciją.
Rašydami apie ketvirtojo dešimtmečio masinius areštus ir egzekucijas, mokymo priemonės autoriai pažymi, kad valdžia teisėtai baiminosi priešų Sovietų Sąjungos viduje.
“Tie milijonai sovietų valdžios nuskriaustų žmonių ir sudarė neišgalvotą “penktosios kolonos” potencialą”, – rašoma A.Barsenkovo ir A.Vdovino vadovėlyje.
Vadovėlio autoriai taip pat bando teisinti Antrojo pasaulinio karo metais įvykdytus komunistinio režimo nusikaltimus – ištisų tautų – Krymo totorių, čečėnų, ingušų ir kalmukų – deportacijas į Sibirą ir Centrinę Aziją.
“Jie buvo ištremti, nes buvo itin pasirengę talkininkauti okupantams, ar įtarti turėję tokių kėslų”, – rašoma vadovėlyje.
Vadovėlyje taip pat atkreipiamas dėmesys į tai, kad daug žydų užima vadovaujančias pozicijas sovietų kultūroje ir žiniasklaidoje.
“Sovietų valdžia po karo nemaloniai nustebo, pastebėjusi padidėjusias žydų tautybės asmenų simpatijas Vakarams, ir tai sudarė prielaidas juos panaudoti amerikiečių strateginiams interesams. Tai ir lėmė politiką mažinti žydų dalį sovietinėje nomenklatūroje”, – pažymima vadovėlyje, leidžiant suprasti, kad žydai galėjo būti potencialūs arba tikri JAV agentai.
Rusijos Visuomenės rūmai praėjusią savaitę paskelbė kritišką nuomonę apie šį vadovėlį, tačiau prieš šią mokymo priemonę ir jos autorius nesiimta jokių konkrečių veiksmų.