2010 Spalio 03

Profesionalus sportas

Svarbu ne tik laimėti, bet ir uždirbti

veidas.lt

"Veido" archyvas

Kasmet pasaulyje vis daugėja sporto klubų savininkų, kuriems investicijos į sportą svarbios tik dėl galimo milžiniško pelno iš televizijos transliacijų, reklamos ar parduotos klubo atributikos. Taip, pergalės vis dar svarbios, bet jos svarbios tiek, kiek prisideda prie ekipos prekės ženklo garsinimo ir kartu pelno kaupimo.

Svarbiausia – prekės ženklas

Niujorko “Yankees” beisbolo komanda įtakingo JAV finansų žurnalo “Forbes” laikoma komerciniu požiūriu pačia galingiausia sporto komanda visame pasaulyje. Įdomu kodėl? Visų pirma ši ekipa laimėjo praėjusio sezono pasaulio serijos varžybas, kita vertus, būtent šio klubo prekės ženklas šiuo metu įvertintas kaip pats brangiausias, o tai reiškia, kad klubo savininkai Steinbrennerių šeima gali iš to stulbinamai pasipelnyti.

Praėjusiais metais vien iš prekių, paženklintų pasaulio serijos nugalėtojų emblema ar klubo herbu, Niujorko komanda uždirbo net 450 mln. dol. Be to, naujas stadionas, į kurį persikėlė klubas, leido pritraukti papildomų rėmėjų, norinčių, kad ir jų vardas puikuotųsi šalia “Yankees” logotipo. Tai leido “jankiams” padidinti iš rėmimo gaunamas pajamas net 40 proc.

Svarbu ir tai, kad Niujorko ekipa nesidalija už televizijos transliacijas gautų pinigų su likusiomis 29 nacionalinės beisbolo lygos komandomis. To priežastis paprasta – komanda turi savo televizijos kanalą “Yes”, per kurį rodomos visos jų rungtynės. Galiausiai “Forbes” analitikai suskaičiavo, kad šio beisbolo klubo vertė siekia 1,6 mlrd. dol., o ekipos prekės ženklas vertinamas 328 mln. dol.

Visa tai leidžia “jankiams” savo pagrindinėms žvaigždėms Derekui Jeteriui ir Alexui Rodriguezui mokėti daugiau nei po 20 mln. dol. per metus ir netgi viršyti nustatytą algų limitą, už kurio nepaisymą praėjusį sezoną ekipa lygai turėjo sumokėti papildomus 25,7 mln. dol. “Yankees” apskritai yra daugiausiai pinigų savo žaidėjų atlyginimams išleidžianti pasaulio komanda. Praėjusį sezoną per savaitę ši ekipa vieno savo žaidėjo atlyginimui vidutiniškai išleisdavo po 135 tūkst. JAV dol.

Tačiau tai tėra lašas jūroje, palyginti su šių žvaigždžių nauda klubui ir jo prekės ženklui. Mainai elementarūs: kiekvienas žaidėjų algoms išleistas doleris taip pat yra investicija į verslą, kuria siekiama pritraukti žiūrovų, reklamos partnerių ir taip didinti klubo prekės ženklo vertę bei pajamas.

Futbolo milijonai

Žvilgtelėję į likusį brangiausių prekių ženklų dešimtuką pamatysime, kad jame iš viso puikuojasi tik trijų sporto šakų – jau minėto beisbolo, futbolo ir amerikietiškojo futbolo ekipos. Į antrą vietą buvo nustumtas pernai šiame sąraše pirmavęs Anglijos “Manchester United” futbolo klubas. Šios komandos, kurios prekės ženklas įvertintas 285 mln. dol., sirgalių armija yra ne tik pati gausiausia, bet ir plačiausiai geografiškai paplitusi (vien Azijoje ši ekipa gali pasigirti turinti 333 mln. gerbėjų). Būtent gausus sirgalių būrys visame pasaulyje padeda Mančesterio klubui pritraukti pinigų negailinčių rėmėjų.

Ši ekipa yra sudariusi trylikos metų 470 mln. dol. vertės kontraktą su sporto prekių gamybos kompanija “Nike”. Šiuos pinigus koncernas sumokėjo vien už tai, kad galėtų tiekti varžybų aprangą “raudonųjų velnių” ekipai ir po to pardavinėti šio klubo emblema paženklintą savo gaminamą atributiką. Tiesa, ir čia “raudonieji velniai” išpešė naudos, nes susiderėjo, kad iki 2015-ųjų klubui atiteks 50 proc. pelno, kurį “Nike” susikrauna iš atributikos pardavimo.

Galiausiai nuo šių metų įsigaliojo ir keturis sezonus truksianti reklamos ant marškinėlių sutartis su koncernu “Aon”. Už teisę reklamuotis ant “raudonųjų velnių” marškinėlių ši amerikiečių kompanija kasmet sutiko mokėti po 34 mln. dol. Tad neverta stebėtis, kad nepaisant visų siūlymų amerikietis Malcolmas Glazeris nė nesirengia parduoti Mančesterio ekipos, kuri jam krauna didžiulius turtus.

Be Mančesterio klubo, į brangiausių sporto ekipų prekių ženklų dešimtuką dar pateko keturios futbolo komandos – Madrido “Real”, “Barcelona”, Miuncheno “Bayern” ir Londono “Arsenal”. Katalonijos sostinės ekipos prekės ženklas įvertintas 180 mln. dolerių, bet čia reikia pabrėžti, kad Barselonos klubas yra vienas iš nedaugelio, kuris nesutinka parduoti reklamos ant žaidėjų marškinėlių teisių – katalonai reklamuoja ne pelno siekiančią organizaciją UNICEF ir taip praranda nemažai pinigų (manoma, kad apie 20 mln. dol. per metus). Tuo tarpu Miuncheno ekipą, kurios prekės ženklas įvertintas 178 mln. dol., į dešimtuką mestelėjo itin pelninga sutartis su draudimo kompanija “Allianz”, kuriai 30 metų parduotos teisės į klubui priklausančio stadiono vardą.

Londono “Arsenal” ekipos prekės ženklas vertas 176 mln. dol. Daugiausiai šio klubo akcijų – 29,9 proc. priklauso amerikiečių milijardieriui Stanui Kroenke’i, kuris dar valdo NHL Kolorado “Avalanche” ekipą, amerikietiškojo futbolo klubą Sent Luiso “Rams” ir NBA žaidžiančią Denverio “Nuggets” ekipą. Vis dėlto “Arsenal” klubo prekės ženklas yra vertinamas brangiau nei visų šių likusių S.Kroenke’s komandų kartu sudėjus.

Bando neatsilikti

Kaip jau tikriausiai pastebėjote, šiame brangiausiai vertinamų ekipų prekių ženklų sąraše nėra nė vieno krepšinio klubo. Kalbant apie Europos komandas, tai tikrai nestebina, nes čia krepšinis pelno praktiškai neuždirba. Bet kad į dešimtuką nepateko nė viena NBA komanda, tikrai stebina. Tiesa, skelbiama, kad praėjusį sezoną visi NBA klubai kartu sudėjus patyrė 370 mln. dol. nuostolių. Tačiau nepaisant to klubai ir toliau pasiryžę mesti žaidėjų algoms milžiniškas sumas. Vadinamoji algų kepurė nuo 50,4 mln. dol. praėjusį sezoną buvo pakelta iki 58 mln. dol. šiemet. Tad galima prognozuoti, kad bendras komandų nuostolis tik dar labiau padidės.

Tačiau bendri lygos finansiniai rodikliai tik nuslepia faktą, kad kai kurios lygos komandos, tiksliau, jų savininkai, susižeria krūvas dolerių. Kaip pavyzdį galima paminėti dabartinius lygos čempionus Los Andželo “Lakers” klubą.

Philipui Anschutzui priklauso ketvirtadalis paties klubo akcijų ir “Staples Center” arena, kurioje namų rungtynes žaidžia Los Andželo ekipa. 23 mln. dol. per metus uždirbantis ir penkiskart savo klubą į NBA viršūnę atvedęs Kobe Bryantas padėjo paversti P.Anschutzui priklausančią areną pačia pelningiausia visoje lygoje. Negana to, šis sumanus verslininkas šalia arenos sukūrė ištisą 520 tūkst. kv. m užimantį pramogų parką “L.A.Live”, kurio vertė – apie 2,5 mlrd. dol.

Tad P.Anschutzui, kuriam dar priklauso ledo ritulio komanda Los Andželo “Kings”, dalis dviejų Europos ledo ritulio komandų akcijų ir dvi JAV futbolo lygos ekipos – Los Andželo “Galaxy” bei Hiustono “Dynamo”, “Lakers” klubas visų pirma yra puikus masalas gerbėjams pritraukti ir kapitalui didinti. Galima juokauti, kad pergalės šiuo atveju svarbios tiek, kiek iš jų galima uždirbti.

Neatsilikti nuo beisbolo ir futbolo komandų bando ir amerikietiškojo futbolo atstovai. Čia būtina paminėti Dalaso “Cowboys” ekipą, kurios prekės ženklo vertė – net 128 mln. dol. didesnė nei likusių lygos ekipų vidurkis.

Prekių ženklais tampa ir žaidėjai

Verta pastebėti, kad rinkoje paklausiais prekės ženklais yra tapę ne tik geriausių komandų logotipai, bet ir individualūs žaidėjai. Davidas Beckhamas, Tigeris Woodsas, K.Bryantas – tai ne tik žvaigždžių asmenvardžiai, bet ir itin pelningi prekių ženklai, leidžiantys šiems sportininkams uždirbti neįsivaizduojamas sumas ne tik iš klubų, bet ir ypač iš reklamos sutarčių.

Štai D.Beckhamas iš sutarčių su Los Andželo “Galaxy”, “AC Milan” klubais bei reklamos susitarimų su “Adidas”, “Yahoo” ir keliomis kitomis kompanijomis per pastaruosius metus susižėrė 43,7 mln. dol. Tačiau ši suma jam garantavo tik penktąją daugiausiai pajamų gaunančių atletų sąrašo vietą. Aukščiau už jį įsitaisė tokios žvaigždės, kaip golfo karalius T.Woodsas, boksininkas Floydas Mayweatheris, jau minėtas krepšininkas K.Bryantas ir dar vienas golfo žaidėjas Philas Mickelsonas, kurių metinės pajamos viršija 45 mln. dol. Tenka priminti, kad bent pusė jų gaunamų pajamų tiesiogiai nėra susijusios su sportu – jos gaunamos būtent iš reklamos. Tai dar vienas įrodymas, kokia galinga laisvosios rinkos jėga tapo profesionalusis sportas ir jo skleidžiamas žvaigždžių kultas.

Daugiau šia tema:
Skelbimas

Komentuoti

Žurnalas "Veidas"

Pirk šį numerį PDF

"Veido" reitingai

Gimnazijų reitingas 2016
Pirk šį straipsnį PDF
Skelbimas

VEIDAS.LT klausimas

  • Ar išorės agresijos atveju šiuo metu Lietuvos piliečių pasipriešinimas galėtų būti toks efektyvus kaip 1991 m. sausio 13 d.?

    Apklausos rezultatai

    Loading ... Loading ...