Pirmosiomis sausio dienomis į Klaipėdos valstybinį muzikinį teatrą sugrįžta projekto „Pietų Baltijos nepriklausomo teatro akademija (BAIT): socialinių pokyčių link“ dalyviai – jaunimas iš Lenkijos, Švedijos bei Lietuvos. Sausio 7 d., 18 val. Klaipėdos valstybiniame muzikiniame teatre jie pristatys projekto BAIT pirmųjų mokomųjų metų premjeras – keturis viešus pasirodymus. Žiūrovai turės galimybę juos stebėti nemokamai.
„Pietų Baltijos nepriklausomo teatro akademija“ (BAIT) – tai teatrinis mokomasis projektas, kurį finansuoja Europos Sąjungos Pietų Baltijos programa. Projekte dalyvauja daugiau kaip 40 studentų iš skirtingų Pietų Baltijos regiono šalių. Trejus metus truksiančią mokymo programą sukūrė ir įgyvendina Lenkijos Sopoto „Stage-Off de BICZ“ – nevyriausybinė organizacija, priklausanti Baltijos menininkų agentūrai.
Šiuolaikinė aktorystės mokykla
Kasmet „Pietų Baltijos nepriklausomo teatro akademijos“ mokomieji metai yra baigiami projekte dalyvaujančių studentų pasirodymais. Šių metų BAIT premjeros buvo sukurtos remiantis literatūros kūriniais.
Sausio 7 dieną Muzikiniame teatre žiūrovams bus parodyti keturi pusvalandžio trukmės pasirodymai – improvizacija „Pasaulis“ (rež. Ramūnas Kaubrys, vaidina lietuvių studentų grupė), Fiodoro Dostojevskio „Pupa“, (rež. Ewa Ignaczak, vaidina lenkų studentų grupė), ištraukos iš Julijaus Slovatskio dramos „Kordijanas“ (rež. Bartoszas Zaczykiewiczas, vaidina lenkų studentų grupė) ir pasirodymas Edgaro Alano Po poemos „Varnas“ motyvais (rež. Rūta Bunikytė ir studentai, vaidina tarptautinė lietuvių, lenkų ir švedų grupė).
Pasak lenkų režisieriaus Bartoszo Zaczykiewiczo, spektaklio Julijaus Slovackio dramos „Kordijanas“ motyvais sukūrimą paskatino „Pasiruošimo“, „Baimės ir vaizduotės“, taip pat „Beprotnamio“ scenos. Nors šios scenos tarsi sudaro atskirą vienetą, jos leidžia susidaryti įspūdį apie visą dramą.
„Spektaklio formos paieškų esmė – bandyti atrasti būdą suprasti originalios Julijaus Slovackio teatrinės kalbos vaizdingumą ir jį suderinti su šiuolaikinių aktorių jautrumu, lavinant jų vaidybos įgūdžius“, – aiškino B. Zaczykiewiczas.
Klaipėdos valstybinio muzikinio teatro režisierės Rūtos Bunikytės teigimu, bendras jos ir projekto dalyvių pasirodymas Edgaro Alano Po poemos „Varnas“ motyvais buvo sukurtas remiantis fizinio teatro principais: „Pasirodymo metu buvo sukurtos flash scenos. Kiekvienas studentas yra atskiros dalies režisierius. Komandinio darbo užduotis – kartu sukurti vienos susiskaldžiusios asmenybės istoriją“.
Projektas rengia būsimus socialinius animatorius
Klaipėdos valstybinis muzikinis teatras – vienas iš projekto partnerių. BAIT projekte taip pat dalyvauja Klaipėdos universiteto Menų fakulteto, Stasio Šimkaus koncervatorijos bei kitų Lietuvos mokslo įstaigų studentai ar absolventai, studijas jau baigę specialistai iš Lenkijos ir Švedijos. Projekto dalyvių amžius – 18-25 m.
„Socialinis animatorius – tai kūrėjas, socialinę aplinką absorbuojantis per save ir savimi, – teigia Klaipėdos valstybinio muzikinio teatro vadovas, režisierius Ramūnas Kaubrys. – Stebėti, stebėtis ir stebinti – tai trys svarbiausios socialinio animatoriaus savybės bei trys kūrybiškumo kriterijai, lemiantys socialinius pokyčius. Teatro menas šiame kontekste veikia kaip efektyvus meno terapijos būdas, gebantis „atverti“ daugybę be galo skirtingų žmonių.“
Lietuvoje pirmaisiais „Pietų Baltijos nepriklausomo teatro akademijos“ metais vykusias įvairių disciplinų paskaitas vedė Klaipėdos meno profesionalai ir svečiai iš kitų Lietuvos miestų: režisierius Gytis Padegimas, mimas Aleksas Mažonas, režisierius Ramūnas Kaubrys, dainininkės Aurelija Dovydaitienė ir Kristina Jatautaitė, šokėjai Giedrė Šidlauskė, Mantas Černeckas ir Petras Lisauskas, kompozitorė Nijolė Sinkevičiūtė, aktorius Karolis Makauskas.
Projekto pabaigoje studentai patys įgyvendins panašaus pobūdžio projektus. Tapę socialiniais animatoriais, jie gebės organizuoti ir įgyvendinti socialiai paveikius ir įvairioms žmonių grupėms naudingus teatrinius užsiėmimus.