Vėl atėjo tas metų laikas, kai kinomanai suka galvas dėliodami ir perdėliodami norimų pamatyti filmų sąrašą. Tryliktoji „Scanorama“ prasidėjo.
Vaiva SAPETKAITĖ
Lapkričio 5–15 dienomis Vilniuje, 12–22 dienomis Kaune, 13–19 dienomis Klaipėdoje, 19–22 dienomis Šiauliuose vyks tradicinis Europos kino forumas „Scanorama“, pasiūlysiantis per 100 filmų ir pakviesiantis susipažinti su įdomiausiais šiuolaikiniais Europos kino kūrėjais.
Norint nepasimesti „Scanoramos“ repertuare, reikia atlikti nemenkus namų darbus, nes rinktis tikrai yra iš ko. „Scanorama“, kuri buvo pradėta rengti kaip Šiaurės šalių kino forumas, ir šiemet pasiūlys daug Skandinavijos režisierių kūrinių, taip pat daug dėmesio skirs Prancūzijos kinui ir, žinoma, nepamirš vietinių režisierių.
Istorijos verpetuose
„Scanoramos“ programos koordinatorė Monika Gimbutaitė tarp vertingiausių tryliktojo kino forumo filmų pirmiausia mini šių metų Kanų kino festivalyje „Auksine palmės šakele“ apdovanotą Prancūzijos režisieriaus Jacques‘o Audiard‘o filmą „Dypanas“. Tai yra septintas kūrėjo ilgametražis vaidybinis filmas. J.Audiard‘as atkreipė į save dėmesį jau pirmuoju savo filmu „Žiūrėk į krentančius žmones“, o tarptautinį kino pasaulio pripažinimą užsitarnavo po antrosios juostos „Kuklus didvyris“ (1996 m.).
Šį kartą sudėtingą istoriją pasakojantis filmas paremtas iš pilietinio karo draskomos šalies priverstų bėgti šrilankiečių istorija. Pralaimėjusių tamilų pusėje kovojęs Dypanas (akt. Antonythasanas Jesuthasanas), jauna tamilų moteris ir devynmetė mergaitė atsiduria pabėgėlių stovykloje. Jie nepažįsta vienas kito, tačiau norėdami gauti prieglobstį Prancūzijoje ir susikurti saugesnį gyvenimą apsimeta šeima.
Iš pradžių viskas klostosi gerai: Dypanas randa darbą statybose, jo tariama žmona pradeda rūpintis sergančiu vyru, dukra ima lankyti mokyklą ir tarp jų po truputį mezgasi ryšys, tačiau netrukus idilę supurto atsivijusios senojo gyvenimo bėdos.
Kitas ryškus režisierius – vengras László Nemesas. Nors „Sauliaus sūnus“ yra pirmasis L.Nemeso ilgametražis vaidybinis filmas, jis sulaukė daugybės kino kritikų pagyrų ir gavo Kanų festivalio Didįjį komisijos prizą, taip pat FIPRESCI ir Francois Chalais apdovanojimus bei „Vulcain“ įvertinimą už geriausią garso režisūrą. Vengrija šį filmą teikia „Oskarams“.
Tiesa, „Sauliaus sūnus“ – iš tų filmų apie holokaustą, kuriuos žiūrėti nelengva. Vengrijos žydas, Aušvico koncentracijos stovyklos kalinys Saulius Ausländeris (akt. Géza Röhrigas) priklauso specialiai komandai, kurios užduotis yra deginti nužudytų žmonių kūnus. Vieną dieną lavonų krūvoje jis pamato mažą berniuką, kurį įtiki esant savo sūnų, ir nuo šios akimirkos vietoje, kur mirtis nieko nebereiškia, vieninteliu jo tikslu tampa tinkamai palaidoti savo sūnų. Sukilusių koncentracijos stovyklos kalinių minioje jis desperatiškai bando surasti rabiną, kad šis atliktų laidojimo apeigas.
„Sauliaus sūnus“ prikausto ne tik savo istorija, bet ir išskirtiniu vizualumu (operatorius Mátyásas Erdély).
Jausmų metamorfozės
Tiems, kuriems labiau imponuoja kasdienės dramos, rekomenduotini tokie filmai, kaip „Mano karalius“ (rež. MaĪwenn le Besco) ir „45 metai“ (rež. Andrew Haighas).
Garsios aktorės ir režisierės M.le Besco sukurtas „Mano karalius“ buvo atrinktas į Kanų kino festivalio konkursinę programą, be to, jame išsiskiria Emmanuelle Berco vaidyba, už kurią aktorė pelnė Kanų festivalio geriausios aktorės apdovanojimą.
„Mano karalius“ pasakoja lyg ir įprastą, bet ne paprastą dviejų žmonių santykių istoriją nuo pirmojo susitikimo ir įsimylėjimo iki skausmingo išsiskyrimo. Toni (akt. E.Berco) reabilitacijos centre gydoma po slidinėjant patirtos traumos. Turėdama daug laisvo laiko, ji vis dažniau prisiminimais grįžta į praeitį ir permąsto savo santykius su buvusiu mylimuoju Džordžu (akt. Vincentas Casselis). Tarp jų viskas prasidėjo taip, kaip prasideda visos naujos meilės istorijos, – susižavėjimas, aistra. Ir viskas baigėsi taip, kaip dažniausiai baigiasi visi santykiai. Pradžios ir pabaigos taškai aiškūs, tačiau gyvenimo alchemija – tarp jų.
Filme nepagražintai narpliojami visi meilės etapai ir metamorfozės. Parodoma, kaip gražus jausmas gali peraugti į pyktį ir savęs ardymą.
Psichologiškai stipri santykių drama yra ir britų režisieriaus Andrew Haigho „45 metai“. Šis filmas buvo atrinktas į Berlyno kino festivalio konkursinę programą. Pagrindiniai jo aktoriai Charlotte Rampling ir Thomas Courtenay pelnė „Sidabrinius lokius“ už geriausią vaidybą. Jis taip pat įvertintas Michaelo Powello apdovanojimu kaip geriausias britų filmas, o C.Rampling vaidyba įvertinta prizu už geriausią aktorės darbą britų filme. „Mano karalius“ pristatytas ir Europos kino apdovanojimams.
Kritikų ir žiūrovų simpatijas filmas pelnė poros, po kelių dienų švęsiančios 45-ąją vestuvių sukaktį, istorija. Daugybę metų trunkanti Džefo ir Keitės meilė tarsi idiliška. Net po tiek drauge praleistų metų jie myli ir gerbia vienas kitą, nuoširdžiai juokiasi kartu, o vidury nakties šoka svetainėje.
Atrodo, kad po tiek kartu praleistų metų vargiai kas begalėtų išjudinti santuoką, tačiau tai padaro vieną dieną gautas laiškas. Žinia apie rastą prieš penkiasdešimt metų Alpių kalnuose dingusios buvusios mylimosios kūną sukrečia Džefą ir, nepaisant pastangų, pora nebesugeba grįžti į savo gyvenimą. Ar užtenka pusės amžiaus senumo prisiminimo, kad viskas, kas taip kruopščiai kurta 45 metus, imtų byrėti?
Lietuviškas skonis
„Scanorama“ pradžiugins dviem Lietuvos režisierių premjeromis: Jokūbo Viliaus Tūro juosta „Apie Joną“ ir Akvilės Gelažiūtės „Deminas: dvi tvirtovės“.
„Apie Joną“ – dokumentinis filmas apie teatro režisierių Joną Vaitkų ir jo kūrybos kryžiaus kelius. „Deminas: dvi tvirtovės“ šmaikščiai pasakoja apie pradedančiųjų menininkų kūrybines kančias.
Konkursinėje festivalio programoje „Naujasis Baltijos kinas“ bus galima pamatyti dar penkis jaunųjų kūrėjų trumpametražius filmus: Vytauto Katkaus ir Marijos Kavtaradzės darbą „Iglu“, Andriaus Šarapovo „Pokalbius“, Domo Petronio „Poliarinį vakarėlį“, Austėjos Urbaitės „Tiltus“ ir Živilės Mičiulytės „Žaną“.
„Naujojo Baltijos kino“ programoje varžysis 15 jaunųjų Baltijos šalių kūrėjų darbų.
Senieji meistrai
Retrospektyvinėmis programomis bus pagerbti du Europos režisieriai – Didžiosios Britanijos kino legenda Derekas Jarmanas ir nesuvaldomasis naujosios čekų kino bangos atstovas Janas Němecas.
D.Jarmanas buvo ne tik režisierius ir scenaristas, bet ir tapytojas, rašytojas, žmogaus teisių aktyvistas. Tai tikras kino chuliganas, nenuilstantis eksperimentuotojas. Jo vizitinė kortelė – priešinimasis komerciniam kinui ir nuolatinis nustatytų ribų laužymas. Šįmet pristatomi septyni jo filmai, iš kurių įdomiausi turėtų būti „Karavadžas“ ir „Mėlyna“.
Pirmasis filmas pasakoja apie italų baroko meistrą Michelangelo Merisi da Caravaggio, kuris, kaip ir D.Jarmanas, buvo spalvingas ir nerimastingas kūrėjas.
„Mėlyna“ yra paskutinis D.Jarmano filmas. Jis pasižymi konceptualumu, pastangomis užčiuopti gyvenimo ir kūrybos prasmę. Kai buvo kuriamas šis filmas, D.Jarmanui, kuriam buvo diagnozuotas AIDS, gyventi buvo likę vos keli mėnesiai. Jo sveikata šlyja, regėjimas silpsta, tačiau jis siekia užbaigti šį filmą, kuris turi tapti tarsi režisieriaus testamentu.
J.Němecas kurdamas Čekoslovakijoje garsėjo kaip komunizmo kritikas. Jam galiausiai leista suprasti, kad ilgiau Čekoslovakijoje jis nėra pageidaujamas. Režisieriui išvykus iš šalies, jo karjera nutrūko, todėl Europoje jis buvo primirštas.
Retrospektyvoje bus rodomi trys J.Němeco filmai – debiutinis ilgametražis „Nakties deimantai“, pasakojantis apie du jaunuolius, pabėgusius iš į koncentracijos stovyklą juos vežusio traukinio, „Meilės kankiniai“, kuriame aiškinamasi, ką žmogui reiškia meilė, ir „Ataskaita apie vakarėlį“.
„Ataskaita apie vakarėlį“ kažkada buvo sukėlusi didelį triukšmą. Šis filmas yra politinė alegorija, kurioje bandoma gvildenti, kas ką valdo: ar žmogus politiką, ar politika – žmogų.