2010 Liepos 30

Vartotojų teisės

Užsienyje patirtos apgavystės nebūtinai baigiasi nuostoliais

veidas.lt

"Veido" archyvas

Atostogų nuotaika mažina budrumą – atsipalaidavusiems žmonėms lengviau įgrūsti nekokybišką prekę, dukart nuo tos pačios kreditinės kortelės nuskaičiuoti tą pačią sumą ar priskaičiuoti nebūtų mokesčių už automobilio arba kambarių nuomą. Dažnai tokios apgavystės pastebimos tik grįžus namo ir ramiai apžiūrėjus savo pirkinius ar atidžiai pasitikrinus banko sąskaitų išrašus.

Tačiau, kaip paaiškėjo, ieškoti teisybės niekada ne vėlu. Bet atgauti neteisėtai nuskaičiuotus pinigus ir gauti kompensacijas už nekokybiškas prekes nesudėtinga tik tada, jei buvote apgauti ES teritorijoje – europinius reikalus lengvai ir sklandžiai padeda tvarkyti Europos vartotojų centras. O štai kovoti dėl plačiajame pasaulyje pažeistų savo teisių – itin sudėtinga, o gal net neįmanoma, nes gintis tenka pačiam asmeniškai. Lietuvos vartotojų teisių apsaugos tarnyba jums suteiks tik analogiškų įstaigų užsienyje koordinates.

Kortelei užsienyje – ypatingas dėmesys

Tūkstančius užsienyje nukentėjusių vartotojų skundų kasmet išnagrinėjantis Europos vartotojų centrų tinklas (ECC-Net) pataria visų pirma užsienyje labai atsargiai naudotis kreditinėmis kortelėmis. Atsiskaitant parduotuvėje ar restorane privalu reikalauti, kad ja būtų pasinaudota matant savininkui, taip pat svarbu pasiimti čekį.

Ypač budriems derėtų būti nusprendus išsiimti grynųjų pinigų iš bankomato. Pavyzdžiui, Italijoje ar Lenkijoje, patys to nenorėdami, turistai gali tapti dosniais aukotojais – šiose šalyse imant pinigus bankomato ekrane gali pasirodyti užrašas italų arba lenkų kalba, siūlantis paaukoti pinigų labdaros organizacijoms. Nesupratę užrašo ir paspaudę “taip” mygtuką, sulauksite kito klausimo – koks turi būti jūsų aukos dydis. Jei neapdairiai įrašysite pageidaujamą išsigryninti pinigų sumą, aukojimo operacija bus baigta – jokių grynųjų jūs negausite, išlįs tik aukojimo faktą patvirtinantis čekis ir tada jokie vartotojų teisių gynėjai čia nebepadės.

Todėl ECC-Net pataria niekada neatsakinėti į nesuprantamus bankomato užduodamus klausimus ir primena universalias saugumo taisykles: atliekant operaciją apsižiūrėti, ar svetimi žmonės nestovi per arti, ir savo kūnu uždengti ekraną.

Tačiau nesklandumų pasitaiko net ir laikantis saugumo taisyklių. Štai 29-erių kaunietė Audra Černevičiūtė šių metų kovą atostogavo Rumunijos kalnų kurorte Sinajoje. Mergina “Veidui” pasakojo, kad už nakvynę viešbutyje ji atsiskaitė kreditine kortele, operacija jai nesukėlė jokių įtarimų. Tačiau grįžusi namo pasitikrino banko sąskaitą ir pamatė, kad mokestis už nakvynę – maždaug 1,5 tūkst. Lt buvo nuskaitytas du kartus. Keliautoja nedelsdama kreipėsi į viešbutį, bet nesulaukė jokios reakcijos – jos nėra iki pat dabar. Vis dėlto pinigus pavyko atgauti – mergina pagalbos kreipėsi į Europos vartotojų centrą (EVC) Lietuvoje, šis savo ruožtu vartotojos pretenziją persiuntė Rumunijos kolegoms, kurie rado teisinių argumentų įtikinti savo šalies paslaugų teikėją atlyginti žalą užsienietei.

Egzistuoja ir universalios gyvenimo viešbutyje taisyklės, kai kurios jų – nerašytos, tad keliautojams ypač pravartu atkreipti į jas dėmesį. Pavyzdžiui, svečiui neatvykus iki 22 val., jo kambarys išnuomojamas kitam asmeniui, nors tokia teisė europiniais įstatymais ir nenumatyta. Todėl jei vėluojate, patariama visada perspėti viešbučio darbuotojus. Taip pat viešbučiai turi teisę pritaikyti papildomą mokestį, jeigu svečias įsiregistruoja prieš arba išsiregistruoja po nustatyto laiko, kuris turi būti aiškiai nurodytas kiekvieno viešbučio registratūroje.

Papildomų taisyklių atsiranda ir rezervuojantis viešbutį internetu. Svarbu su savimi atsivežti viešbučio atsiųstą užsakymo patvirtinimą – bus mažiau bėdų dėl sutartos kainos ar pasirinkto kambario tipo. Viešbučio rezervaciją galima atšaukti tik iki tam tikro termino, kuris turi būti nurodytas rezervacijos metu: jeigu atšauksite vėliau, viešbutis turi teisę pritaikyti baudą ar net iš viso negrąžinti sumokėto mokesčio.

Apsiginsite ir po metų

Pastebėjus užsienyje patirtą žalą, sutrikti neverta – kompensacijos reikalus galima susitvarkyti ir jau grįžus namo, ir net jei po nemalonaus įvykio praėjo nemažai laiko.

Pavyzdžiui, 34-erių metų vilnietis Marius Vaivada neteisingai nuo jo banko kortelės nuskaičiuotus daugiau kaip 2,2 tūkst. Lt už automobilio nuomą atgavo praėjus net pusantrų metų po konflikto su tarptautine kompanija “Budget”. 2009-ųjų pradžioje, ruošdamasis slidinėti Italijoje, jis internetu užsisakė automobilį, kurį turėjo pasiimti Milano oro uosto nuomos punkte, ir už šią paslaugą sumokėjo pinigus. Atvykus paaiškėjo, kad dėl sistemos klaidos lietuvio užsakytas automobilis jau išnuomotas kitam keleiviui, todėl jam buvo pasiūlyta kita transporto priemonė. Vilnietis užpildė naują užsakymo formą ir tik po pusmečio, tvarkydamas savo finansinius dokumentus, pastebėjo, kad tąsyk nuo kortelės buvo dar kartą nuskaityta suma už automobilio nuomą, nors už tai jau seniausiai buvo sumokėjęs internetu.

“Prasidėjo bevaisiai mano kryžiaus žygiai”, – prisimena Marius. Visų pirma jis kreipėsi į automobilį jam išnuomojusį biurą Milane, iš čia buvo nusiųstas į klientų aptarnavimo sistemą, dirbančią su visu pasauliniu “Budget” tinklu. Po kurio laiko atėjo atsakymas, kad skundas yra nagrinėjimas, o dar vėliau – atsakymas, jog tarptautinė sistema nagrinėja tik amerikiečių ir kanadiečių pretenzijas, o lietuvis turėtų kreiptis į jį apgavusius italus. Šie iš viso nereagavo į kliento prašymus grąžinti neteisėtai nuskaičiuotus pinigus.

Keliautojas jau buvo praradęs menkiausią viltį, bet netikėtai viename socialiniame tinklalapyje pamatė diskusiją apie EVC paslaugas. Į Lietuvos biurą jis kreipėsi šių metų balandį, pinigus atgavo birželio pabaigoje. “Vienas aš tikrai nieko nebūčiau pasiekęs – pasaulinė automobilių nuomos sistema milžiniška, mano skundas joje paskendo. Gal dėl to, kad esu iš Rytų Europos”, – mano pašnekovas.

ECC-Net atstovai pastebi, kad pastaraisiais metais ypač padaugėjo pažeidimų, susijusių su automobilių nuoma – vien per 2008–2009 m. buvo išnagrinėtas 1491 toks skundas. Vartotojai perspėjami visada patikrinti, ar nuomojamo automobilio kėbulas ir langai nesugadinti, taip pat svarbu automobilio būklę drauge su nuomos punkto darbuotojais įvertinti ir jį atiduodant. Mat nutinka ir taip, kad praėjus kuriam laikui turistų reikalaujama padengti apgadinto automobilio taisymo išlaidas, o neturint dokumento, kad jis buvo grąžintas tinkamos būklės, gali būti sunku įrodyti savo tiesą.

Beje, vartotojų teisių organizacijų tarpininkavimo galima prašyti ir patyrus smulkesnių apgaulių, pavyzdžiui, jei užsienyje įsigijama nekokybiška prekė ar nepristatomas internetu įsigytas daiktas, bet nuo banko sąskaitos nuskaitomi pinigai. Tačiau visų pirma patariama pačiam raštu – paprastu ar elektroniniu paštu kreiptis su pretenzija į pardavėją ir tik jam neatsakant ar atsisakius spręsti ginčą prašyti organizuotos pagalbos.

Neretai sistemiškas vartotojų teisių gynimas būna vienintelis būdas apginti teisėtas pretenzijas. Štai 25-erių metų vilnietis Karolis Gaižauskas buvo tapęs balandį Islandijoje siautėjusio ugnikalnio sukelto kelionių chaoso auka. Airijos sostinėje Dubline jam vietoj planuotų keturių teko užsibūti dešimt dienų – skrydžio pardavėjai kompanijai “airBaltic” vis nepavykdavo rasti vaikinui galimybės grįžti namo. Visą tą laiką jis pats mokėjo už nakvynę viešbutyje, papildomai išleisdamas per 1200 Lt, o vėliau skrydžių bendrovė tepasiūlė kompensuoti trečdalį šios sumos. Visą sumą “airBaltic” sutiko išmokėti tik įsikišus EVC.

Remiantis tarptautinėmis taisyklėmis, pretenzija oro skrydžių bendrovei turi būti nusiųsta nedelsiant, bet konkretus terminas nėra nurodytas, taigi ją galima siųsti ir jau grįžus po atostogų. Bet jeigu pastebėjote, kad sugadintas jūsų bagažas, pretenziją būtina pateikti ne vėliau kaip per septynias dienas, o jei bagažas dingo – ne vėliau kaip per 21 dieną.

Ką daryti, jei apgavo užsienyje

– Svarbu išsaugoti visus su paslaugų ir prekių pirkimu bei rezervacija susijusius dokumentus – jų gali prireikti, siekiant patirtos žalos atlyginimo.

– Grįžus po atostogų svarbu patikrinti parsivežtų daiktų kokybę ir atidžiai išnagrinėti banko sąskaitos išrašus.

– Dėl pinigų už nekokybišką prekę ar paslaugą grąžinimo, neteisėtai nuo kreditinės kortelės nuskaičiuotų mokesčių visų pirma reikia kreiptis į paslaugos pardavėją.

– Nepavykus ginčo išspręsti tiesiogiai, verta kreiptis pagalbos į vartotojų teises ginančias organizacijas.

– Dėl keliaujant ES teritorijoje, Norvegijoje ir Islandijoje patirtos žalos kompensavimo tarpininkauja Europos vartotojų centrų tinklas, turintis atstovybę ir Lietuvoje.

– Neteisybė, patirta keliaujant už ES ribų, yra tik jūsų pačių galvos skausmas – viskas, kuo gali padėti Lietuvos vartotojų teisių apsaugos tarnyba, – tai sutiekti analogiškų užsienio institucijų koordinates, bet kreiptis į jas privalėsite patys asmeniškai.

Daugiau šia tema:
Skelbimas

Komentuoti

Žurnalas "Veidas"

Pirk šį numerį PDF

"Veido" reitingai

Gimnazijų reitingas 2016
Pirk šį straipsnį PDF
Skelbimas

VEIDAS.LT klausimas

  • Ar išorės agresijos atveju šiuo metu Lietuvos piliečių pasipriešinimas galėtų būti toks efektyvus kaip 1991 m. sausio 13 d.?

    Apklausos rezultatai

    Loading ... Loading ...