Lapkričio 22 d. Vilniuje vykusios konferencijos „Efektyvus viešasis transportas – kokia kaina?“ dalyviai ne tik pateikė saugaus, netaršaus transporto, jo paslaugų Europoje viziją, bet ir iš arčiau pažvelgė į susisiekimo sistemos problemas, aptarė jų sprendimo būdus.
Susisiekimo ministerijos globojamoje konferencijoje, kurią organizavo Europos geležinkelių transporto įmonių ir infrastruktūros valdytojų bendrija (CER), Vilniaus Gedimino technikos universitetas (VGTU) ir bendrovė „Lietuvos geležinkeliai“, pranešimus skaitė bei mintimis apie transporto ateitį dalijosi EK viceprezidento pavaduotojas transporto klausimais Keiras Fitchas, Lenkijos infrastruktūros viceministras Andrzejus Masselis, VGTU dėstytojai ir profesoriai. Konferencijai pirmininkavo 77 Europos geležinkelių transporto bei infrastruktūros įmones vienijančios CER bendrijos vykdomasis direktorius dr. Johannesas Ludewigas.
Šios konferencijos dalyviai vieningai sutarė, kad valstybės turėtų atverti nacionalines rinkas konkurencijai, o žmonėms turėtų būti užtikrintos lengvai prieinamos, aplinkai nekenksmingos viešojo transporto paslaugos. Todėl daug dėmesio skirta EK transporto politikos Baltojoje knygoje iškeltam tikslui padidinti judrumą bei sumažinti oro užterštumą.
Renginio organizatoriai priėmė deklaraciją, kuria, tarp kitų tikslų, pabrėžė siekį tinkamai finansuoti viešojo transporto paslaugas, kad šios būtų našios, taip pat stengtis socialinius, ekonominius ir politinius pranašumus paversti konkrečiomis investicijomis gyventojų naudai.
Tačiau ką reikėtų daryti, kad šios skambios kalbos virstų realybe? Specialistai ir politikai pripažįsta – reikalingos didesnės investicijos į infrastruktūrą ir eksploataciją. J.Ludewigas tvirtino, kad kol valdžios institucijos užsakinės viešojo transporto paslaugas, tačiau neskirs joms būtino finansavimo, žymesnės pažangos šioje srityje nebus. Nutarta stiprinti ir viešojo transporto reguliatorių vaidmenį. Konferencijoje viešėjęs susisiekimo viceprezidentas Arūnas Štaras neslėpė, kad visa tai reikalauja permainų.