2013 Rugsėjo 02

Gintaras Sarafinas

Ydinga Lietuvos viešųjų pirkimų sistema

veidas.lt


Viešųjų pirkimų sistema Lietuvoje itin sujaukta ir labai nutolusi nuo jai keliamų uždavinių.

Terminas “viešieji pirkimai” gana atgrasus, tačiau iš tiesų jis toks neturėtų būti ir daugumai Lietuvos gyventojų turėtų labai rūpėti, nes per metus juose prasisuka 12–13 mlrd. Lt, o tai daugiau nei du trečdaliai valstybės biudžeto pajamų, neskaičiuojant ES paramos lėšų. Pats pavadinimas sako, kad viešieji pirkimai turėtų užtikrinti viešumą. O šis turėtų užtikrinti skaidrumą, didelę konkurenciją, mažą kainą už kokybišką prekę ar paslaugą. Bet tai teorija, o gyvenime viskas dėliojasi visiškai kitaip, dažnai netgi bjauriai… bent jau Lietuvoje.
Jei kalbėsime be jokių užuolankų, viešųjų pirkimų sistema Lietuvoje itin sujaukta ir labai nutolusi nuo jai keliamų uždavinių. Ir čia mažai ką pakeisti gali netgi visai principingai dirbanti Viešųjų pirkimų tarnyba. Tiesiog pati sistema arti išsigimimo ribos. Ir ne viename kažkuriame sektoriuje, o visur.
Lietuvoje sustabdyta neįsivaizduojama daugybė projektų, nepanaudota milijardai ES paramos vien dėl to, kad mūsų viešųjų pirkimų sistema ydinga, o įvairiausios interesų grupės išmoko ją pergudrauti ir pakreipti norima linkme. Todėl nė kiek ne keisti atrodo įvairių ekspertų vertinimai, kad maždaug trečdalis viešiesiems pirkimams Lietuvoje išleidžiamų sumų iššvaistoma ar pasisavinama.
Kad būtų aiškiau, vertėtų pateikti keletą pavyzdžių. Iki 2014 m. Lietuvoje turėjo būti panaudota 450 mln. Lt europinių lėšų ir pastatyta apie dešimt biologiškai skaidžių atliekų gamyklų. Tačiau šiandien nė viena net nepradėta. Aplinkos ministras Valentinas Mazuronis net violetinis iš pykčio ir nevilties, tačiau formaliai sunku prikibti, mat absoliuti dauguma su aptariamomis gamyklomis susijusių viešųjų pirkimų rezultatų apskųsti teismuose. Teismai gali vykti ir porą metų, o kol jie vyks, projektai iš mirties taško ir nejudės.
Arba dar vienas atvejis, tik jau iš kitos srities. Įrenginėjant naują ligoninės korpusą Santariškėse viena bendrovė apskundė viešųjų pirkimų rezultatus, todėl korpuso atidarymą teko atidėti, o ligoninė dėl to patyrė per milijoną litų nuostolių. Vėliau po teismo skundusi bendrovė įrenginėjo tam tikrus komponentus bei mazgus, ir jų kokybę medikai šiandien iš širdies keikia.
Ne ką mažiau apgailėtinai atrodo ir tie atvejai, kai viešųjų pirkimų rezultatai apskundžiami statybų ir informacinių technologijų aprūpinimo srityse. Tada, kol vyksta teismai, technika, statybinės technologijos pasensta ir kai po teismų prekė ar paslauga būna gaunama, paaiškėja, kad ji pasenusi tiek morališkai, tiek fiziškai, o jei nusprendžiama pirkti naujesnę, jau būna per mažai numatytų lėšų. Taigi padėtis suvis idiotiška.
Stambiuose viešuosiuose pirkimuose dalyvauja stambūs koncernai ir bendrovės, kurie samdo brangius teisininkus, o šie suranda begalę landų ir apėjimų, taigi galiausiai gera viešųjų pirkimų idėja sukompromituojama ir patys viešieji pirkimai tampa pajuokos objektu arba korupciniais sandėriais.
Apie tai, kad mūsų viešųjų pirkimų taisyklės prasilenkia su sveiku protu, legendos jau sklando ir užsienyje. Įvairių prekių tiekėjai iš kitų valstybių niekaip negali suprasti, kodėl Lietuvoje viešųjų pirkimų metu dažniausiai siekiama įsigyti pigiausią, tai yra prasčiausią, o ne kokybiškiausią prekę.
Tad išmintingiausia dabartinėmis aplinkybėmis būtų ne priešokiais prie Viešųjų pirkimų įstatymo prikabinti po vieną kitą pataisą (paprastai naudingą tam tikriems politikams ar tam tikriems rinkos dalyviams), o sistemiškai peržiūrėti visą įstatymą ir jį esmingai pakeisti. Tada būtų mažiau korupcijos, mažiau apskundimų teismuose, prekės ir pasaugos viešųjų pirkimų būdu būtų įsigyjamos kokybiškesnės, o svarbūs projektai nebūtų sustabdomi metų metams.

Daugiau šia tema:
Kiti straipsniai, kuriuos parašė Gintaras Sarafinas:
Skelbimas

Komentarai (3)

  1. Algis Algis rašo:

    Na labai norint galima per viešuosius pirkimus nupirkti ir ne blogiausią rezultatą (paslaugą, darbus, prekes), tačiau tada reikia pasistengti surašant specifikacijas prieš pirkimus. Bet čia reikia atitinkamos kompetencijos ir kvalifikacijos. Po to reikia ir reikliai prižiūrėti, kad rengovai ar pardavėjai klientų “neapžaistų”. Taigi daugybė sleksčių, kuriuos reiktų mokėti įveikti. Bėda ir lėšų planavimas. Dažnai jos planuojamos, (nes neretai tenka tai daryti iš anksto) dar neturint sąmatinių skaičiavimų, o kada parengiamas sakysim techninis pastato projektas su visomis kainomis, būna per vėlu ir tuomet užsakovai, pamatę, kad suma viršija prognozę ir norėdami nesužlugdyti projekto įgyvendinimo, prašo techninio projekto rengėjų projektą atpiginti. Ir tada jau ,žinoma, rezultato kokybės sąskaita.

  2. Pavargusi Pavargusi rašo:

    Oi, čia dar tik nedidelė dalis aprašyta tos nesąmonės, kuri Lietuvoje vadinasi viešaisiais pirkimais. Iš mano patirties (mokslo tyrimuose) viešųjų pirkimų rezultatas – prastesnė prekė ar paslauga už brangesnę kainą. Dar niekada nebuvo kitaip. Vien tiesiogiai (per pačią prekę ar paslaugą) pabrangimas būna nuo 10% iki 25%. Pridėjus dar įstaigos išlaidas VP skyriaus išlaikymui ir laiko sąnaudas, kurias patiria mokslo darbuotojai rengdami dokumentus pirkimams, dar pridėjus VP tarnybos ir įvairių kontrolierių bei agentūrų išlaikymą, pirkimai realiai tampa dar brangesni. Ir finale turim, kad, pvz., mokslui (ir švietimui, manyčiau) skirtų biudžeto pinigų labai solidi dalis realiai nueina į privačių firmų-tarpininkių kišenes, o taipogi išlaikyti VP administraciją. Būtų įdomu, kad kas pamėgintų paskaičiuoti vien finansinius nuostolius, kuriuos patiria mokslo įstaigos pirkdamos pagal Lietuvos VP taisykles. Apie gautus netikusios kokybės medžiagas ir prietaisus, apie moralinę žalą, kai tenka taikytis su tokiais nonsensais, kaip tiekėjų apklausos norint apmokėti konferencijos dalyvio ar narystės mokslinėje asociacijoje mokestį, aš jau nebekalbu.

  3. xyz xyz rašo:

    “Pavargusi” visiškai teisi. O kiek svarbių darbų būna neatlikta dėl užsitęsusių pirkimų!


Komentuoti

Žurnalas "Veidas"

Pirk šį numerį PDF

"Veido" reitingai

Gimnazijų reitingas 2016
Pirk šį straipsnį PDF
Skelbimas

VEIDAS.LT klausimas

  • Ar išorės agresijos atveju šiuo metu Lietuvos piliečių pasipriešinimas galėtų būti toks efektyvus kaip 1991 m. sausio 13 d.?

    Apklausos rezultatai

    Loading ... Loading ...