Janas Garbarekas
Šį savaitgalį Vilniuje, Šventos Kotrynos bažnyčioje, – du saksofonininko Jano Garbareko ir vyrų vokalinio ansamblio “The Hilliard Ensemble” iš Jungtinės Karalystės koncertai.
Kodėl tokie populiarūs muzikantai, bilietus į pirmąjį koncertą Vilniuje pardavę per savaitę, pasirodymui Lietuvoje rinkosi vos keturis šimtus vietų teturinčią Šventos Kotrynos bažnyčią, o ne didesnes Lietuvos arenas? Todėl, kad jų muzikinio projekto skambesys reikalauja ypatingos rezonansinės akustikos ir sakralinės erdvės. Ne tik Vilniuje, bet ir kituose pasaulio miestuose atlikėjai tam dažniausiai renkasi bažnyčias. Dabar vykstančių tarptautinių gastrolių metu jau ne vienoje žymioje Europos šventovėje skambėjo jų “garso takelis apmąstymams, sielvartui ir maldai”, kaip šią muziką apibūdino “The Daily Telegraph” apžvalgininkas. Be kita ko, pridurdamas, kad tai “ypatingas žmogaus balso ir klykiančiu paukščiu prabylančio saksofono derinys”.
Programą pritaiko prie konkrečios erdvės
Lietuvoje saksofonininkas J.Garbarekas ir vyrų vokalinis ansamblis “The Hilliard Ensemble” iš Jungtinės Karalystės pristatys naujausią savo nepaprastai sėkmingo albumo “Officium” versiją, parengtą vos prieš pusmetį. Albumas “Officium Novum”, kaip ir du kiti ankstesni atlikėjų albumai, buvo įrašytas Švento Geroldo vienuolyne Austrijoje.
Jau pirmasis “Officium”, 1993 m. pasirodęs įrašų firmoje ECM, išplatintas milijoniniu tiražu. Šis bendras J.Garbareko ir Hilliardo ansamblio muzikinis debiutas sugebėjo “susprogdinti” populiariosios muzikos rinką, savo pavyzdžiu įrodydamas, kad masinį klausytojų susidomėjimą gali kelti ne vien popmuzika.
“Tai buvo bene pirmas toks ryškus “crossover”, skirtingus stilius savyje suliejančios muzikos albumas. Grigališkasis viduramžių giedojimas jame puikiai derėjo su džiazu ir šiuolaikine muzika”, – liudija kompozitorius ir “Vilniaus festivalių”, organizuojančių šias atlikėjų gastroles, direktorius Remigijus Merkelys.
Jis pabrėžia, kad koncertai Vilniuje rengiami be valstybės ar savivaldybės finansinės paramos, nors visi melomanai gali patvirtinti, kad tai nėra komercinio pobūdžio muzika.
Po penketo metų išleistas antrasis norvegų saksofonininko ir Hilliardo ansamblio bendras albumas “Mnemosyne” (1998 m.) išplėtė jų atliekamos muzikos amplitudę nuo Europos viduramžių iki antikos laikų bei šiuolaikinių kūrinių. O naujausiu albumu “Officium Novum” (2010 m.) J.Garbarekas ir vokalistai atsigręžia į bizantiškąją tradiciją – tai senosios bizantiškos, rusų stačiatikių giesmės bei armėnų muzikos klasiko Komitaso Vardapeto kūriniai. Hilliardo ansamblis šios muzikos studijuoti specialiai vyko į Armėniją, o J.Garbareką Komitaso kūryba įkvėpė aistringoms improvizacijoms. Be to, albume skamba ir garsaus šiuolaikinio estų kompozitoriaus Arvo Pärto kūriniai.
Vis dėlto kokia tiksliai bus svečių koncerto programa, kol kas nėra galutinai aišku. Ir paaiškės tik ketvirtadienio vakare muzikantams atvykus į Vilnių ir apžiūrėjus Šv. Kotrynos bažnyčią, mat kiekvienas J.Garbareko ir Hilliardo ansamblio pasirodymas būna unikalus. Ne veltui šie atlikėjai autentišką koncerto erdvės architektūrą, jos akustiką vadina šeštuoju ansamblio nariu.
Kartu Lietuvoje – pirmąkart
Susidomėjimas šiomis gastrolėmis didžiulis: laimė, gerbėjams operatyviai iššlavus bilietus į penktadienio koncertą svečiai sutiko pasirodymą Vilniuje pakartoti ir kitą vakarą – šeštadienį. Tačiau ir į jį labai greitai nebeliko bilietų.
“Tiems, kurie pavėlavo, jau niekuo nebegalime padėti: Šv. Kotrynos bažnyčioje priešgaisrinės apsaugos reikalavimai draudžia į renginius įleisti daugiau nei keturias dešimtis stovinčiųjų. Galiu pasiūlyti tik vieną išeitį – sekmadienį klausytis koncerto Domo katedroje Rygoje. Kadangi joje telpa tūkstantis žmonių, bilietų dar įmanoma gauti, o kainų lygis ten panašus į mūsiškį”, – tvirtina R.Merkelys.
Tiek J.Garbarekas, tiek “The Hilliard Ensemble” nariai jau yra koncertavę Lietuvoje, tačiau visi kartu čia atvyksta pirmą kartą. Vokalistai viešėjo Vilniuje 1996-aisiais, kai Nacionalinėje filharmonijoje atliko šiuolaikinių kompozitorių (Johno Cage’o, A.Parto ir lietuvio Ryčio Mažulio) kūrinių programą. Po metų festivalyje “Kaunas Jazz” pasirodė ir J.Garbarekas su savo muzikantų grupe.
Šis saksofonininkas, ypač vertinamas dėl savito, šiaurietiško grožio saksofono tembro, tarptautinę karjerą pradėjo 1970 m. ir bendradarbiavo su tokiais džiazo grandais, kaip Chickas Corea ir Donas Cherry. Bet labiausiai J.Garbareką išgarsino muzikavimas su neprilygstamu amerikiečių pianistu Keithu Jarretu. Drauge išleisti albumai (“My Song”, “Belonging”) laikomi džiazo klasika.
1980 m. J.Garbarekas subūrė savo grupę, su kuria koncertuoja iki šiol. Joje yra groję tokie meistrai, kaip gitaristai Billas Frisellas ir Davidas Tornas. J.Garbareko atliekama muzika orientuota į “world music” stilių. Polinkis neužsidaryti vien džiazo rėmuose ir paskatino jį imtis bendro projekto su neprilygstamais vokalinės muzikos interpretatoriais – Hilliardo ansambliu.
Nuo 1980-ųjų gyvuojantis “The Hilliard Ensemble” atlieka tiek senąją – viduramžių ir renesanso, tiek moderniąją muziką. Ansamblyje dainuoja keturi solistai: kontratenoras Davidas Jamesas, tenorai Rogersas Covey-Crumpas ir Stevenas Harroldas bei baritonas Gordonas Jonesas. Ansamblis bendradarbiavo su Londono ir Niujorko filharmonijos orkestrais, Filadelfijos simfoniniu orkestru. 2008 m. tarptautiniame Edinburgo festivalyje vokalistai atliko Heinerio Goebbelso muzikinį teatro projektą “I went to the house but did not enter”, vėliau rodytą Europoje, JAV, o šių metų pradžioje pasiekusį net Korėją.
Koncertai už festivalių ribų
R.Merkelys teigia, kad už atskirų festivalių ribų organizuojamų tarptautinių muzikos žvaigždžių pasirodymų ateityje daugės, nes, viena vertus, sudėtinga aukščiausios klasės muzikantus prisikviesti į Lietuvą pageidaujamoms datoms, o antra – festivaliuose, į kuriuos suvažiuoja daug aukštos klasės atlikėjų, jų pasirodymai šiek tiek “prapuola”, netenka išskirtinumo. “Bilietų stoka į šiuos koncertus, kurių datą pradėjome derinti jau prieš pusantrų metų, rodo, kad panaši organizatorių taktika pasiteisina”, – neabejoja “Vilniaus festivalių” direktorius.
2010-ųjų pabaigoje “Vilniaus festivaliai” muzikos gerbėjus nudžiugino Niujorko filharmonijos orkestro ir pianisto Jevgenijaus Kisino koncertais, vykusiais Nacionaliniame operos ir baleto teatre. Šiais metais išskirtinių Metų koncertų serija bus pratęsta, tačiau atlikėjų pavardės, kol su jais galutinai nebaigtos derybos, nėra skelbiamos. Tačiau tvirtinama, kad tai bus klasikinės muzikos įžymybių pasirodymai.