Žurnalistinis tyrimas
Dvejus metus į bedugnę ritęsis naudotų mašinų verslas pradeda stotis ant kojų. Pernai į Lietuvą įvežta beveik 19 proc. daugiau naudotų automobilių nei užpernai.
Daugiausiai naudotų mašinų mūsų šalį pasiekė 2007 metais – beveik 197 tūkst. 2008-aisiais per pasaulį nusiritus krizės bangai, naudotų automobilių perkybos verslas apmirė. Tais metais į Lietuvą atvežta beveik 178 tūkst. naudotų mašinų. Tai buvo tik tyla prieš audrą. 2009-uosius metus naudotų automobilių pervarymu užsiimantys verslininkai tikriausiai apibūdintų kaip ištiktus komos: į mūsų šalį įvežta vos 130 tūkst. naudotų mašinų. Tai prasčiausias rezultatas per pastaruosius penkerius metus.
Vis dėlto panašu, kad turguose, naudotų automobilių aikštelėse ir specializuotuose interneto portaluose pernai turėjo atsirasti gerokai daugiau optimizmo. Mat praėjusiais metais Lietuvą pasiekė ir čia buvo įregistruota beveik 154 tūkst. naudotų mašinų. Kitais žodžiais tariant, augimas siekė net 18,5 proc. Gana įspūdingas skaičius, tačiau iki prieškrizinių aukštumų dar taip toli kaip nuo žemės iki mėnulio.
Mažiausiai 40 proc. mašinų išvažiavo į užsienį
Akylesniam skaitytojui jau tikriausiai turėjo į galvą šauti keista mintis. Pernai Lietuvą pasiekė ir čia buvo užregistruota apie 154 tūkst. naudotų mašinų, tačiau iš mūsų giminaičių, pažįstamų ar kaimynų automobilį pasikeitė vos vienas kitas? Čia derėtų pasakyti, kad, pavyzdžiui, kaimyninėse šalyse įregistruota gerokai mažiau naudotų automobilių: Latvijoje – 20 068, o Estijoje – 18 539. Kur dingo tie šimtai tūkstančių naudotų mašinų: stovi turguose ir prekybos aikštelėse?
“Tai visai nereiškia, kad tiek naudotų mašinų, kiek buvo įregistruota, ir liko Lietuvoje. Bus tikrai nemažai tokių, kurios, užregistruotos mūsų šalyje, vėliau buvo išvežtos į užsienį. Tiksliai negaliu pasakyti – tokių gal koks trečdalis. Kažkada su kolegomis analizavome tuos duomenis, tai skaičiai buvo panašūs”, – sakė VĮ “Regitra” registracijos metodikos skyriaus vyriausiasis specialistas Laimutis Skersinis. Jis pridūrė, kad Lietuva – ne Estija, kurios gyventojai perka daugiau naujų mašinų ir ilgiau su jomis važinėja. “Mūsų gyventojų mašinos senesnės, todėl jas reikia dažniau keisti”, – samprotavo L.Skersinis.
Vėliau “Regitros” specialistams patikslinus duomenis paaiškėjo, kad iš 153 786 į Lietuvą įvežtų mašinų tik 91 401 automobilis buvo įregistruotas su nuolatiniais valstybiniais numeriais. Vadinasi, 62 385 naudotos mašinos mūsų šalyje buvo užregistruotos su laikinaisiais (raudonais) numeriais ir po kurio laiko greičiausiai iškeliavo į užsienį. Kitaip tariant, 40,6 proc. į Lietuvą atvežtų ir čia registruotų naudotų automobilių po kurio laiko paliko šalį. Tikėtina, kad ir šis skaičius nėra galutinis. Juk niekam ne paslaptis, kad didžioji dalis į mūsų šalį vežamų mašinų yra skirtos ne Lietuvos, o svečių šalių pirkėjams.
Mindaugas Malinauskas
Kaimynų rezultatai gerokai kuklesni
Artėjama link dviejų milijonų lengvųjų automobilių
Šių metų sausio 1 dieną Lietuvoje buvo 1 734 047 lengvieji automobiliai. Trūksta šiek tiek mažiau nei 300 tūkst., ir mūsų šalyje lengvųjų automobilių skaičius pasieks du milijonus. Kad būtų lengviau įsivaizduoti, koks tai milžiniškas skaičius, pateiksime tokius faktus. Statistikos departamento duomenis šių metų pradžioje Lietuvoje gyveno 3 244 509 piliečiai. Tai reiškia, kad vienam žmogui (čia skaičiuojami ir pensininkai, ir vaikai) vidutiniškai tenka pusė automobilio.
Kitaip tariant, jei šeimą sudaro keturi asmenys (du suaugę ir du vaikai), tai ji turi vidutiniškai du automobilius. Dar labiau pribloškia tas faktas, kad bendras Lietuvoje registruotų transporto priemonių skaičius (sunkvežimiai, autobusai, motociklai, priekabos ir t.t.) šių metų pradžioje siekė net 2 144 548. Atrodo, ne už kalnų ta diena, kai vienam žmogui teks po vieną transporto priemonę. Gaila tik, kad didžioji dalis Lietuvoje registruotų transporto priemonių itin senos.