Vilniuje prasidėjo tarptautinis fotografijos festivalis “In Focus”, Kaune – fotomeno festivalis “Kaunas Photo”.
Ir taip kone aktyviausiai iš menininkų plušėję kiaurą vasarą, pasitikdami rudenį fotografai apskritai įsisiautėjo. Vilniuje ir Kaune viena po kitos atidaromos tarptautinių festivalių parodos, maža to – po poros savaičių Nidoje prasidės tradicinis fotomenininkų seminaras, šįmet skiriamas šio meno teoretiko ir gerbėjo Skirmanto Valiulio atminimui.
“In Focus”: tarp Rytų ir Rytų Europos
Sostinės parodų erdves užkariauja trečiasis tarptautinis fotografijos festivalis “In Focus”. Štai Vilniaus dailės akademijos “Titanike” jau veikia paroda “Present: Rytų Europos fotostrategijos”, kurioje 21 autorius mėgina įvertinti dabartinę Rytų Europos padėtį ir jos vietą platesniuose kontekstuose. Ar Rytų Europos fotografija gali būti dovana pasauliui, įvairių šalių menininkai mėgina atsakyti vaizdais.
Prospekto galerijoje atidaryta festivalio paroda “Keturi požiūriai. Aštuoni stabtelėjimai”. Jos debiutas jau vyko Austrijoje, vėliau – Italijoje bei Kroatijoje, ir tik po metus trukusių kelionių ji eksponuojama Lietuvoje. Aštuoni lietuvių fotografai – Arūnas Baltėnas, Joana Deltuvaitė, Algimantas Kunčius, Aleksandras Macijauskas, Romualdas Rakauskas, Rokas Pralgauskas, Antanas Sutkus ir Arturas Valiauga čia pateikia savas žmogaus, kasdienybės, romantikos bei egzistencijos amžinųjų temų interpretacijas.
O rugsėjo pabaigoje galerijoje “Kairė – dešinė” festivalis pakvies susipažinti su šiuolaikine Japonijos fotografija. Parodos “Suasmenintas pasaulis” kuratorė Mikiko Kikuta pristatys keturis savo šalies menininkus, gimusius tarp devintojo ir dešimtojo praėjusio amžiaus dešimtmečio. Tai karta, kuri užaugo po didžiojo Japonijos ekonomikos sprogimo. Žmonės tapo turtingi, tačiau tuo pat metu prarado dalį tradicijų ir vertybių. Jaunimui buvo sunku rasti savo vietą, reikėjo naujų taisyklių ir požiūrio į gyvenimą.
Festivalį “In Focus” užbaigs tarptautinio fotografijų konkurso “Kasdienybė. 24 valandos” nugalėtojų paroda. Jau dabar konkurso dalyviai iš Lietuvos, Turkijos, Vengrijos, Rusijos, Ispanijos, Graikijos ir kitų šalių stebina organizatorius skirtingai interpretuodami kasdienybę: vieniems – tai naktinio gyvenimo šėlsmas, kitiems – besitęsianti rutina, o tretiems – atsako į egzistencinius klausimus paieškos.
Kieno darbai dalyvaus parodoje, nuspręs tarptautinė komisija. O laukdami sprendimo turėsime laiko “Pasakos” kino teatre pasižiūrėti dešimties trumpametražių filmų kolekciją apie žymiausius pasaulio fotografus. Ši prancūzų sukurta kolekcija rodoma tokiose reprezentacinėse meno institucijoje, kaip “Tate Modern” galerija Londone, Pompidou centras Paryžiuje ar Guggenheimo muziejus Berlyne.
Kauniečiai nepasiduoda
Tuo pačiu metu Kaune, Rotušės aikštės prieigose, vyksta aštuntasis tarptautinis fotomeno festivalis “Kaunas Photo”. Šio miesto Fotografijos galerijoje eksponuojama pernykščio konkurso “Kaunas Photo STAR” nugalėtojo prancūzo Erico Lusito paroda “Sovietų imperijos pėdsakai”, kurioje autorius dokumentuoja sovietinės santvarkos galios ir žlugimo ženklus. Didelio formato fotografijos iš autoriaus kelionių po Rytų Vokietiją, Baltijos šalis, Rusiją, Vidurinę Aziją byloja apie neseniai gyvavusios imperijos didybę ir jos dirbtinai kurtos “tikrovės” trapumą.
Lietuvos medicinos ir farmacijos istorijos muziejuje Klaudijus Driskius pristato ketvirtį amžiaus plėtotą projektą “Arti Sartų”. Tai lyg paskutinis senosios lietuvių fotografijos mokyklos atodūsis, išsiskiriantis pagarba tradicijoms ir charakteringais kaimo gyventojų tipažais. Tačiau netgi smagiausiose K.Driskiaus fotografijose prasišviečia truputėlis skausmo – partizanų išgyventa neviltis, sovietinio gyvenimo pilkuma ir galiausiai žinojimas, kad esame paskutiniai: paskutiniai tikri sentikiai, paskutiniai tikri žemdirbiai, muzikantai, aludariai.
O į galeriją “Meno parkas” kviečia britų fotografo Johno Londei paroda “Parduotuvėlė užsidaro”. Autoriaus fotografijose įamžintos savo istoriją turinčios smulkiojo verslo parduotuvėlės bei jose dirbantys žmonės, įprastas prekybines patalpas paverčiantys savotiškais klubais ir muziejais.
Ir fotografams reikia kolekcininkų
Nūdienos fotomenininkai retai gali pasidžiaugti kolekcininkų dėmesiu, tačiau tie, kurie fotografijas perka, vėliau retai nusivilia. Štai verslininkai Henrita ir Vaclovas Kontrauskai, sovietmečiu apsilankę fotomenininko Antano Sutkaus dirbtuvėse, įsigijo tris fotografijas, tarp kurių – ir garsioji “Sartre’as kovoja su vėju Kuršių nerijoje”. Šias fotografijas šiandien jau galima laikyti Kontrauskų sukauptos įvairiapusės meno kolekcijos perliukais.
Dalį tokių perliukų dabar galima išvysti “Arkos” galerijoje. Vilniaus prekybos pramonės ir amatų prezidento, restorano “Ida Basar” steigėjo V.Kontrausko šeimos kolekcija nepasižymi didelio formato parodiniais kūriniais, tačiau visi joje esantys darbai įsigyti savo ir artimųjų džiaugsmui. Rinkinyje, pavyzdžiui, yra Lietuvos tapybos klasiko Antano Žmuidzinavičiaus peizažas “Rudens nuotaika” (1931), Vaclovo Kosciuškos “Natiurmortas su stirniuku” (1937) ir Jono Buračo “Kleboniškio miškas” (1957). Taip pat išsiskiria įspūdinga XIX a. pabaigos nežinomo autoriaus drobė “Didikas su alaus taure”.