Rugpjūčio pabaigoje vienas iš vertingiausios pasaulyje technologijų kompanijos “Apple” įkūrėjų, 14 pastarųjų metų jai vadovavęs Steve’as Jobsas paskelbė pasitraukiantis iš generalinio direktoriaus posto.
“Visada sakiau, kad jei ateis diena, kai nebegalėsiu susitvarkyti su savo pareigomis, pirmas jums apie tai pranešiu. Deja, ta diena atėjo”, – taip laišką “Apple” bendruomenei pradėjo Steve’as Jobsas, nuramindamas, kad iš “Apple” nesitraukia ir norėtų tęsti darbą kaip kompanijos valdybos pirmininkas. Į generalinio direktoriaus poziciją jis rekomendavo Timą Cooką, veiklos vadovą.
Laiškas buvo lakoniškas – viso labo devyni sakiniai. Nepaminėta tik svarbiausia: kodėl S.Jobsas nusprendė palikti kompanijos, kurios vertė, naujausiais duomenimis, siekia 360 mlrd. JAV dolerių, vairą. Kita vertus, tai jokia paslaptis: analizuojant pastarųjų metų “Apple” raidą, neįmanoma nepastebėti ne tik revoliucinių produktų, bet ir komplikuotos vadovo sveikatos.
Dar 2003 m. S.Jobsui diagnozuotas kasos vėžys, ir nors iš pradžių manyta, kad jis sėkmingai išgydytas, 2009 m. atsinaujino išplisdamas į kepenis. Kepenų persodinimas pavyko sėkmingai, tačiau būklė blogėjo toliau ir šiemet pasiekė kritinę ribą. Metų pradžioje formaliai vis dar “Apple” vadovas S.Jobsas paskelbė atiduodantis visas kasdienes generalinio direktoriaus pareigas T.Cookui, nes nori rūpintis savo sveikata. Nors per tą laiką jis dar spėjo pasakyti garsiąsias savo “Keynote” kalbas, pristatydamas “iPad 2″ ir “iCloud”, praktiškai šiemet kompanijai jau nebevadovavo.
Tokiomis aplinkybėmis oficialus S.Jobso pasitraukimas atrodo labai tikėtinas ir neturėtų stebinti. Vis dėlto, žinant, koks charizmatiškas lyderis buvo S.Jobsas ir ką jo vadovaujamai “Apple” pavyko sukurti, ši vadovų rokiruotė yra smūgis tiek “prakąsto obuolio” vartotojams, tiek pasaulinei informacinių technologijų pramonei. Tai iškart pasijuto ir akcijų biržose – “Apple” vertė jose smuko beveik 7 proc.
Kita vertus, didžiausiems “Apple” konkurentams – “Samsung”, HTC ir “LG Electronics” džiaugtis dar anksti. Bent jau kol kas “Apple” atrodo turinti visus šansus išlikti standartus nustatančia ir daugiausiai produktų parduodančia IT kompanija pasaulyje. Patirta žala labiau simbolinė: S.Jobsas sukūrė “Apple” kultą, kuris nebebus toks stiprus, kai pagrindiniu kompanijos flagmanu taps T.Cookas – fenomenaliai darbštus, tačiau kuklus ir mažakalbis vadovas.
Eilėje prie planšetinio kompiuterio – 33 valandas
Norint suvokti “Apple” pozicijų stiprumą vien skaičių nepakanka, tačiau jie tokie didžiuliai, kad prašosi būti paminėti. Grįžkime prie 360 mlrd. dolerių – dabartinės (rugpjūčio 30 d. duomenimis) kompanijos rinkos vertės. Norint suvokti šią sumą, galima ją palyginti su 32 didžiausių euro zonos bankų verte kartu sudėjus. “Apple” vertė bus didesnė. Pagal rinkos vertės rodiklį tarp visų pasaulio kompanijų ji atsilieka tik nuo JAV naftos perdirbimo milžinės “Exxon Mobil”.
Didžiulių dividendų duoda ir “Apple” prekės ženklas, kurio vertė – 180 mlrd. dolerių. Tai brangiausias prekės ženklas pasaulyje. Šiandieninėje visuomenėje “Apple” vartotojai kartu su produktu nusiperka ir socialinį statusą, ir jausmą, kad naudoja geriausią produktą, nesvarbu, ar objektyviai vertinant tas produktas išties geriausias. Sunku rasti kitą prekės ženklą, prie kurio vartotojai būtų taip emociškai prisirišę. Kartais prisirišimas perauga į fanatizmą ir peržengia sveiko proto ribas. Štai kovą, kai į Londono “Apple” parduotuvę buvo pristatytas antros kartos planšetinis kompiuteris “iPad 2″, susidarė 632-iejų jį įsigyti norinčiųjų eilė. Pirmieji vietas užsiėmė likus dar 33 valandoms iki pardavimo pradžios. Tarp laukiančiųjų buvo ir, pavyzdžiui, mergaitė vardu Amelia – kitą dieną jai sukako vieni metukai, ir “iPad 2″ buvo jos gimtadienio dovana.
Jei ne S.Jobsas, viso to nebūtų. Šio žmogaus, kurį net konkurentų “Google” vadovas Ericas Schmidtas yra pavadinęs “geriausiu vadovu JAV per pastaruosius 25 metus”, sėkmės istorija jau dabar aprašyta maždaug 40-yje skirtingų knygų. Metęs koledžą, susidomėjęs Rytų filosofija ir grįžęs po kelionės į Indiją tuo metu vos 21-erių vaikinas kartu su dviem draugais įkūrė “Apple”, įsiliejo į tuo metu pirmus žingsnius žengiančią namų kompiuterių rinką ir per ketverius metus tapo milijonieriumi. Sėkmė tęsėsi iki 1985 m., kai dėl sumažėjusios apyvartos ir asmeninių nesutarimų S.Jobsas pasitraukė iš “Apple”, pats įkūręs ar perpirkęs kitas IT kompanijas.
Po 11 metų ratas atsisuko atgal: tuo metu klestintis S.Jobsas nusipirko merdinčią “Apple” ir pertvarkė ją nuo pamatų. Lig tol tik kompiuterius gaminusi kompanija 2001-aisiais į pasaulį paleido muzikos grotuvą “iPod”, 2007-aisiais įžengė į lig tol jai svetimą mobiliųjų telefonų rinką ir sulig “iPhone” sukūrė išmaniojo telefono koncepciją, o dar po trejų metų su “iPad” pradėjo planšetinių kompiuterių erą.
S.Jobsas yra “Apple” revoliucijos vadas ir simbolis. Perfekcionizmu ir nestandartiniu įvaizdžiu (produktus pristatydavo vilkėdamas golfu ir džinsais) į istoriją jau dabar įėjęs S.Jobsas buvo neatskiriama “Apple” dalis, savo įtaka dažnai taikliai lyginamas su Walto Disney’aus persona “Disney” kompanijoje.
“Tikiu, kad šviesiausios “Apple” dienos dar priešakyje”
T.Cookui analogiškos legendos sukurti nepavyks, jis tiesiog nėra herojaus tipo žmogus. Tačiau tai nereiškia, kad “Apple” praras pozicijas. Nepaisant simbolinės S.Jobso pasitraukimo reikšmės, “Apple” produktai dėl to nesuprastės. Nepamirškime, kad S.Jobsas iš kompanijos niekur nesitraukia – net ir nebūdamas generaliniu direktoriumi, jis neabejotinai darys didžiulę įtaką kompanijos sprendimams, galbūt netgi pats pristatys naujus produktus.
Taip pat nereikia pamiršti to, kad T.Cookui generalinio direktorius postas nėra naujas – sudėję visą jo šioje pozicijoje praleistą laiką (kaip laikino vadovo, kol S.Jobsas gydėsi) gauname beveik metų patirtį. Apskritai T.Cookas “Apple” dirba jau 13 metų ir per tą laiką inicijavo pasiteisinusių strateginių sprendimų, pavyzdžiui, sumažino bereikalingą kompanijos materialinę bazę, rūpinosi plėtra į Rytų šalis.
Nereikia pamiršti, kad “Apple”, be generalinio direktoriaus, dirba dar maždaug 49 tūkst. žmonių. Vadovas yra svarbi persona dėl strateginių sprendimų ir įvaizdžio, tačiau už idėjų įgyvendinimą atsakingi žemesnių grandžių darbuotojai. Jie kompanijoje nesikeitė, jie toliau bus tie, kurie kuria “Apple” Mona Lizą. Ne taip svarbu, kas tą Mona Lizą “įrėmins” – ar S.Jobsas, ar T.Cookas, ar bet kas kitas.
Galų gale nepamirškime S.Jobso, kaip stratego, autoriteto. Kad ir kokia prasta būtų jo sveikatos būklė, abejotina, kad savo sukurtą, vėliau paliktą be globos ir beveik numarintą, bet dabar iki neregėto dydžio užaugintą kūdikį jis perleistų į nepatikimas rankas. Ir dar viešame laiške, viename iš devynių sakinių, parašytų: “Tikiu, kad šviesiausios ir inovatyviausios “Apple” dienos dar priešakyje.” Įžūliai drąsus pranešimas, tačiau milijonams “prakąsto obuolio” vartotojų to pakanka, kad jaustųsi ramūs.
Šiandieninė “Apple” rinkos vertė didesnė nei 32-iejų didžiausių Europos bankų kartu sudėjus.
“Apple” revoliucija
Produktas Kada įvestas į rinką Kiek vienetų parduota pasaulyje Reikšmė
Muzikos grotuvas “iPod” 2001 m. Per 300 mln. Leido vartotojams turėti tūkstančių muzikos įrašų kolekciją savo kišenėje; išstūmė iš rinkos kompaktinių diskų grotuvus
Muzikos parduotuvė “iTunes Store” 2003 m. Per 10 mlrd. dainų skaitmeniniais formatais Praktiškai sunaikino tradicinę muzikos pramonę: CD formatu leidžiamų albumų tiražai kasmet smunka, įrašų kompanijos tampa nebereikalingos, tačiau rekordines aukštumas pasiekė pavienių skaitmeninių dainų pirkimas internetu
Išmanusis telefonas “iPhone” 2007 m. Per 100 mln. Perkėlė internetą į mobilųjį telefoną, pradėjo išmaniųjų telefonų erą, nustatė išmaniojo telefono standartą
Planšetinis kompiuteris “iPad” 2010 m. Per 15 mln. Sukūrė planšetinių kompiuterių koncepciją, kurie, prognozuojama, ateityje keis skaitymo ir naršymo internete įpročius, daliai žmonių pakeis nešiojamuosius kompiuterius