Vilniuje prasidėjo antrasis tarptautinis fotografijos festivalis “In focus”, pristatysiantis aštuoniasdešimt menininkų iš dešimties šalių.
Retai kada festivaliai pradedami rezultatų suvedimu. Vilniuje, Prospekto fotografijos galerijoje, ketvirtadienio vakarą tvyrojo intriga, nes pirmoji “In focus” paroda kartu buvo ir fotografijos konkurso “Fotosofija” pabaigtuvės.
Fotosofija, kaip daugelis galėtų nuspėti, – fotografijos ir filosofijos junginys. Etimologiškai, kaip aiškina šio naujadaro išradėjas Arvydas Šliogeris, jis sudarytas iš graikiškų žodžių “phos” ir “sophia”, o tai reiškia “šviesos išmintį”.
Fotografijos menui neabejingas filosofas šviesos išmintimi vadina filosofišką požiūrį į pasaulį, atskleistą nuotraukose užfiksuotomis akimirkomis.
Nugalėtojas išrinktas vienbalsiai
Tapti fotosofais mėgino net 256 autoriai iš 17 valstybių. Jauniausiam konkurso dalyviui šešiolika, vyriausiam – šešiasdešimt metų. Dešimt garsių fotomenininkų, individualiai įvertinusių atsiųstus darbus, atrinko 58 laureatus, iš kurių vos 20 – ne lietuviai.
Laureatų sąraše – jau žinomi fotoobjektyvo meistrai Arūnas Baltėnas, Ramūnas Danisevičius, Gytis Skudžinskas, Arturas Valiauga. Pakeisti įprastą meninę raišką susigundė ir tapytojai Aistė Kisarauskaitė, Algis Griškevičius bei scenografė Marta Vosyliūtė. Savo darbus lietuvių pirmąkart organizuojamam konkursui pasiūlė ir Vengrijos fotografų sąjungos vadovas Szamody Zsoltas.
Įdomu, kad konkurso laureatas komisijos narių buvo išrinktas vienbalsiai. Juo buvo paskelbtas … … Pagrindinis nugalėtojui atitekęs prizas – galimybė išleisti kitų metų kalendorių, iliustruotą jo kūrybos fotografijomis. Tačiau neliks nuskriausti ir kiti festivalio laureatai – jiems bus padovanotas albumas su geriausiomis “Fotosofijos” nuotraukomis.
Įamžintas nuobodulys
Kas toliau? Ogi retrospektyvinė lietuvių autorių paroda “Nuobodulys” ir ištisa virtinė festivalio organizatorių parengtų asmeninių projektų. Menotyrininkė Agnė Narušytė savo kuruojamoje parodoje bando nacionaliniais fotomeno pavyzdžiais iliustruoti visiems žinomą terminą “nuobodulio estetika”. Vienoje Nacionalinės dailės galerijos salėje išvysime klasika tapusias fotografijas, kurios paneigė iki tol galiojusius mūsų fotografijos mokyklai įprastus kanonus.
Videomenininkė Kristina Sereikaitė personaliniame projekte “Esu. Būsiu” atskleis individualų moters pasaulį. Tapytojas A.Griškevičius pristatys naujausią fotografijų ciklą “Cirkas”, kuriame tikrovė puikiai dera šalia ją patvirtinančių iliuzijų, ir filmą, kuriame įamžintas fotografijų kūrimo procesas. Lazerių fizikos specialistas Julius Pileckas projekte “Fotoidentitetas” pateikia paradoksalų aukštųjų technologijų ir analoginės fotografijos dialogą, hologramose užfiksuotus Lietuvos fotografijos meistrų naudojamus aparatus.
Personalines parodas surengs ir festivalio svečiai iš Prancūzijos, Lenkijos, Baltarusijos. Prieš kiekvieną parodos atidarymą rengiamas visų besidominčiųjų susitikimas su kūrinių autoriais ir festivalio rengėjais.
Festivalio “In focus” parodų programa
Nuo rugpjūčio 19 d. Prospekto galerijoje – tarptautinio fotografijos konkurso “Fotosofija” laureatų darbų paroda.
Nuo rugpjūčio 25 d. Nacionalinėje dailės galerijoje – “Nuobodulys”, pristatantis prieš lietuvių fotomeno kanonus maištavusių autorių darbus.
Nuo rugpjūčio 26 d. Vilniaus švč. Trejybės bažnyčioje – Fabrice’o Delannoy paroda “Žvilgsnių tėkmėje”.
Nuo rugsėjo 2 d. Vilniaus fotografijos galerijoje – Kristinos Sereikaitės paroda “Esu. Būsiu”.
Nuo rugsėjo 7 d. galerijoje “Kairė-Dešinė” – Przemyslavo Pokryckio paroda “Iniciacijos”.
Nuo rugsėjo 13 d. galerijoje “Akademija” – Algio Griškevičiaus paroda “Cirkas”.
Nuo rugsėjo 16 d. Vilniaus fotografijos galerijoje – Juliaus Pilecko paroda “Fotoidentitetas”.
Nuo rugsėjo 16 d. galerijoje “Actus Magnus” – Olego Jarovenko paroda “Laiptinė Nr.3″