Gegužės 14 d. į Lietuvą atgabenti pirmieji raketų varikliai. Ilgą leidimų gavimo, darbų saugos mokymų ir bandymų etapą vainikuos liepos 6-ąją Ignalinos aerodrome vyksiantis pirmųjų Lietuvoje mokomųjų palydovų „CanSat”, raketų ir bepiločių orlaivių konkurso finalas.
Lietuvos kosmoso asociacija (LKA), Kosmoso mokslo ir technologijų institutas (KMTI), UAB „Pakilimo takas” ir Lietuvos Etnokosmologijos muziejus dar pernai išplatino kvietimą, kuriame kvietė dalyvauti S. Dariaus ir S. Girėno skrydžio per Atlantą 80-mečiui skirtame konkurse. Renginyje dalyvauti užsiregistravo 16 komandų, jos su savo pagamintais „CanSat” ir bepiločiais orlaiviais liepos pradžioje varžysis raketodromu virtusiame Ignalinos aerodrome.
„Ruošiantis varžyboms teko įveikti ne vieną administracinę kliūtį ir praminti kelius dėl leidimų organizuoti šį renginį. UAB „Pakilimo takas”, Civilinės Aviacijos Administracijos bei VĮ „Oro navigacija” pastangų dėka, Ignalinos aerodromas tapo vienintele privačia skraidymo zona Lietuvoje, kurioje leista apriboti kito oro transporto eismą. Čia galima atlikti bepiločių orlaivių ir raketų skrydžius iki 22 km aukščio ir 20 km spinduliu“, – apie du metus trukusį pasiruošimą pasakoja Lietuvos kosmoso asociacijos direktorius Vidmantas Tomkus.
Organizatoriams reikėjo gauti ir raketinių variklių naudojimo licenziją – šiomis procedūromis rūpinosi Kosmoso mokslo ir technologijų institutas ir UAB „Detonas”. Licenziją Vokietijos bei Lenkijos priežiūros tarnybose užregistravo specialius darbų saugos mokymus baigę KMTI ir LKA darbuotojai. Atlikus praktinius bandymus Roitzschjora raketų varžybose Vokietijoje, šių metų gegužės 14 d. pirmieji raketų varikliai buvo atgabenti į Lietuvą. Renginiui ruošėsi ne tik organizatoriai, bet ir dalyviai – Lietuvos kosmoso asociacija, bendradarbiaudama su Vilniaus Gedimino Technikos Universitetu organizavo dešimties seminarų ciklą „Bepiločių skraidymo aparatų konstravimo ir panaudojimo galimybės”.
Konkurso metu, kurį globoja Ūkio ministerija ir Mokslo ir Inovacijų agentūra, dalyviai ne tik rungtyniaus. Jie mokysis rengti dokumentus, planuoti, konstruoti, integruoti sistemas, testuoti, paleisti, analizuoti duomenis, pristatyti projektą ir jo rezultatus. Mokomųjų palydovų „CanSat” (CS), raketų ir bepiločių orlaivių konkurso bandomieji skrydžiai Ignalinos aerodrome vyks jau gegužės 26 d., o finalinės varžybos numatytos liepos 6 d. Jų metu planuojami skrydžiai į 1-1,5 km. aukštį.
Konkurso organizatoriai tikisi, kad praktinė konstravimo veikla ir skrydžiai skatins jaunimą domėtis tiksliaisiais mokslais ir prisidės prie aukštųjų technologijų vystimosi Lietuvoje. Visame pasaulyje, ypač jaunimo tarpe populiarūs mokomieji palydovai CanSat, jų entuaziastų teigimu, leidžia sujungti kūrybą ir inžineriją.