Rudeniui įsibėgėjus parodų Vilniuje tiek, kad ne visos besutelpa į „Veido“ rengiamą dešimtuką.
Šį rudenį sostinės galerijose madinga dislokacijų kaita. Štai Savicko paveikslų galerija atsisakė ankstesnių patalpų Trakų gatvėje, o „Lietuvos aido“ galerija – atvirkščiai – persikraustė į kaimynystėje, tos pačios gatvės kiemelyje, esančias patalpas. Ir atvėrė parodą simboliniu pavadinimu „Erdvė Nr.5“, nes per aštuoniolika veiklos metų tai – jau penkta „Lietuvos aido“ galerijos pastogė. Parodos autoriai – tie patys, kurie anuomet nešė darbus į pirmąsias šios galerijos eskpozicijų sales Maironio gatvėje.
Tuo tarpu Vilniaus gatvės kiemelin sugrįžusi Savicko paveikslų galerija kviečia į architektūrine praeitimi susidomėjusio Simono Gutausko tapybos parodą „Prarasti miestai“. „Nuo mistinės Atlantidos iki Černobylio – istorijos ratas nepaliaujamai sukasi, traiškydamas ir tempdamas užmarštin viską, ką sukūrė žmonės. Sukūrė vedami tikėjimo, vedami ir gražiausių, ir baisiausių idėjų. Iš kadaise buvusių didingų pastatų, galingų inžinerinių statinių telieka griuvėsiai – kelios kolonos, konstrukcija. O intrigos, žmogiški jausmai ir silpnybės, kurios kadaise sukosi aplink statybas, nueina užmarštin“, – teigia savo parodą pristatantis autorius. Ar ne panašus ir meno kūrinių likimas?
Kas nyksta ir kas lieka
Istorinei atminčiai skirta ir Radvilų rūmuose veikianti paroda „Lietuvos sakmė“. Tiek čia, tiek išeivijoje gyvenantys menininkai turi galimybę dalyvauti konkurse menininkų ir meno mecenatų Miko J.Šileikio ir Teofilio Petraičio premijoms laimėti. Šįmet geriausiais parodos kūriniais pripažintos Romualdo Inčirausko skulptūros ir grafikės Birutės Stančikaitės darbų ciklas „Lietuviškos sakmės“.
O štai dailininkę Martą Vosyliūtę inspiravo ne premijos, o tapybos plenerai, vykę Lentvario Tiškevičių parke. Ir ypatingo atspalvio parko tvenkinių maurai: „Tokios spalvos dažų tūbelių netgi ne visados būna pirkti. Tuo metu tvenkiniai atrodo kaip į dangų žiūrinčios žalios akys“, – tvirtina menininkė, pristatydama paveikslus parodoje „Motyvas vertas grieko“. Juose atspindėta ir tai, kaip nevalyvai elgiamės su paveldėtu grožiu: senąjį parką negailestingai okupuoja automobiliai, o prie švariu vandeniu tvenkinius papildančių vamzdžių gyventojai skalbia drabužius.
Kas mūsų laukia rytoj, ką radome atėję ir paliksime po savęs? Tokius klausimus kelia ir mažosios tekstilės bienalė „Išnykti/Išlikti“, kurioje dalyvauja 125 dailininkai iš 31 pasaulio šalies. Nenuostabu, kad ir „Arkoje“ eksponuojamos miniatiūros itin skirtingos tiek stiliaus, tiek atlikimo technikos požiūriu.
Prestižinė salė – Vytauto Šerio palikimui
Iš kitą savaitę atidaromų parodų ryškiausiu įvykiu žada tapti tapytojo, skulptoriaus, poeto Vytauto Šerio (1931–2006) kūrybos retrospektyva, užimsianti didžiąją Nacionalinės dailės galerijos keičiamų ekspozicijų salę. Kuratorė Milda Žvirblytė „Veidui“ teigė, kad paskata tokiai parodai rengti tapo 80-osios dailininko gimimo ir 5-osios jo mirties metinės. Dauguma darbų į Nacionalinę galeriją atkeliauja iš V.Šerio našlės ir kitų menininko giminaičių saugomų kolekcijų, taip pat iš Lietuvos dailės muziejaus ir Vilniaus universiteto bibliotekos fondų. Ketinama eksponuoti tiek V.Šerio skulptūras, tiek įvairių laikotarpių tapybą, tik keistokų jo eilėraščių galiausiai nuspręsta atsisakyti. Užtat videomagnetofone bus galima pasiklausyti menininko draugų ir jo amžininkų pasakojimų apie drauge su V.Šeriu nugyventą laiką.
Dešimt spalio pradžios parodų Vilniuje
„Arkos“ galerijoje – tarptautinė tekstilės miniatiūrų bienalė „Išnykti/Išlikti“
„Lietuvos aido“ galerijoje – kolektyvinė paroda „Erdvė Nr. 5“
Radvilų rūmuose – Miko J.Šileikio ir Teofilio Petraičio premijų konkurso paroda „Lietuvos sakmė“
Savicko paveikslų galerijoje – Simono Gutausko tapyba „Prarasti miestai“
„Actus magnus“ – Martos Vosyliūtės „Motyvas vertas grieko“
Galerijoje „Kairė-dešinė“ – šiuolaikinė Japonijos fotografija
„Prospekto“ galerijoje – fotomenininko Stanislovo Žvirgždo jubiliejinė paroda
Medicinos bibliotekoje – fotomenininko Ričardo Dailidės retrospektyva „Nuo cenzūros – laisvės link“
Šiuolaikinio meno centre – Algimanto Kunčiaus „Kino užrašai: 1979–1984“
Vaikų ir jaunimo meno galerijoje – dailės studijos „Paletė“ retrospektyvinė paroda
Kitą savaitę pradės veikti:
Nacionalinėje dailės galerijoje – Vytauto Šerio retrospektyvinė paroda
Galerijoje „Meno niša“ – tarptautinė emalio meno bienalė
„Vartų“ galerijoje – Vidmanto Ilčiuko fotografijos