Nors bepiločių orlaivių konstravimas ir gamyba – visiškai nauja verslo sritis, jos ištakos siekia keturiasdešimtmetį Lietuvoje minintį aviamodeliavimą. Pasitelkus pasaulines tendencijas ir lietuvių žinias, galima pasiekti stebėtinų rezultatų.
Austė Merkytė
Bepiločiai orlaiviai mūsų šalyje vis dažniau taikomi versle, žemės ūkyje, viešajame sektoriuje ar net kūrybinėse industrijose. Bepiločiai įrenginiai leidžia bet kokiomis oro sąlygomis stebėti ir fiksuoti duomenis apie norimą objektą, jie gali būti pasitelkiami ne tik stebint gaisro plitimą miškuose, transporto spūsčių mieste susidarymą, bet ir gelbstint gyvybes.
Tokios paslaugos reikalingos įvairių valstybinių institucijų veiklai vykdyti, pavyzdžiui, kartografavimo, elektros tinklų stebėjimo, gynybos, sienos apsaugos, pastatų energinio naudingumo tikrinimo, miškininkystės, žemdirbystės ir kitose srityse. Pasak ūkio viceministro Mariaus Skarupsko, Lietuvos ūkininkai šiuos bepiločius orlaivius jau naudoja javų augimui stebėti ir pagal tai nustato, kiek, kokių ir kokioje vietoje jiems reikės trąšų. Prancūzijoje, kur šis būdas itin paplitęs, iš 1 ha ūkininkai tvirtina uždirbantys 50 eurų daugiau nei anksčiau.
„Business Insider“ duomenimis, šį dešimtmetį bepiločių orlaivių rinkoje bus išleista 98 mlrd. JAV dolerių. Kol kas šioje srityje vyrauja kariniai užsakymai – komercinėms skraidyklėms tenka tik 12 mlrd. dolerių, tačiau po 2020 m. civilinis jų naudojimas turėtų gerokai padidėti.
Prognozuojama, kad pasaulyje bepiločių orlaivių sektorius per ateinančius 10 metų augs 7 kartus, todėl Lietuva turi tam tinkamai pasirengti.
Vykdydama projektą „Technologijos ir mokslas inovatyviam verslui“ šiemet gegužės mėnesį Mokslo, inovacijų ir technologijų agentūra organizavo pirmąją bepiločių orlaivių konferenciją. Projektas finansuojamas pagal ES priemonę „Inogeb LT-3“.
Panaudojimas plečiasi
Lietuvoje bepiločių orlaivių gamyba vyko tik pavienių entuziastų pastangomis. Pasak Lietuvos inovacijų centro (LIC) direktoriaus Kęstučio Šetkaus, vienas šios srities pradininkų – verslininkas, Lietuvos bepiločių orlaivių naudotojų asociacijos (LBONA) prezidentas Antanas Gedvilas. Jo „arsenale“ buvo net keliolika įvairios konstrukcijos ir matmenų savadarbių skraidančių ir nuotoliniu būdu valdomų elektrinių, benzininių lėktuvėlių, kurie tuo metu jau filmavo ir fotografavo iš oro.
Sekėjų netruko atsirasti. Pradėjo rastis verslininkų entuziastų, kuriančių aukštos klasės bepiločius aparatus, vykdančius, pavyzdžiui, LRT kai kurių renginių filmavimo ar transliavimo užsakymus. Į kūrybos procesą įsitraukė ir įmonės.
LBONA valdybos pirmininkas dr. Ričardas Skorupskas pasakoja, kad Lietuvoje yra keletas privačių asmenų ir įmonių, intensyviai užsiimančių vadinamųjų dronų komplektavimu. Elektroninius komponentus jie siunčiasi iš užsienio ir norimus bepiločius aparatus sukomplektuoja pagal kliento pageidavimus.
Kita dalis klientų sukasparnius (dronus) su atitinkama keliamąja galia bei jų galimybe tam tikrą laiką išbūti ore perka iš užsienio.
Pirmasis valstybinis užsakymas – krašto gynybai
Šiuo metu bepiločių orlaivių verslas sparčiai plečiasi visame pasaulyje, jo ekonominis ir inovacinis potencialas – labai didelis. Lietuvoje jau nuo 2012 m. pradėti naudoti bepiločiai orlaiviai tapo nepamainomais karinių oro tarnybų pagalbininkais.
Vieni iš bepiločių gamybos pradininkų Lietuvoje – Lietuvos kosmoso asociacija ir jai priklausantis Kosmoso mokslo ir technologijų institutas (KMTI), pritaikantis juos tiek moksliniams tyrimams, tiek verslui. Nuo 2013-ųjų Lietuva dalyvauja NATO Žemės stebėjimo sistemos projekte. Projektas apima tris sritis: saugumą, krizių valdymą ir kolektyvinę gynybą. Projekto vertė – daugiau kaip 1,5 mlrd. dolerių. Jame dalyvauja 15 šalių.
2013 m. VšĮ Kosmoso mokslo ir technologijų institutas, o 2014 m. UAB „R&D Consultings“ Krašto apsaugos ministerijai pagamino bepiločius oro taikinus, skirtus kariams treniruotis šaudant į oro taikinius raketinėmis oro gynybos sistemomis „Stinger“.
LBONA nariai tokių aparatų galimybes jau išbandė pagrindinėse Lietuvos kariuomenės pratybose „Žaibo kirtis 2015“. Šaulių sąjungos pakviesti bepiločių naudotojai pademonstravo Lietuvoje kuriamų bei naudojamų dronų galimybes ir galimą jų pritaikymą karinėje srityje. Švenčionėliuose vykstant pratyboms bepiločiais orlaiviais buvo atliekamos stebėjimo, fotografavimo, filmavimo užduotys, o visa surinkta medžiaga operatyviai perduodama kariams. Bepiločiams orlaiviams rezervuotoje oro erdvėje pratybų metu buvo skrendama iki 300–400 m aukščio ir 1,5–3 km atstumu.
Nepakeičiami žvalgai
Pasak LBONA valdybos pirmininko, Lietuvoje labiausiai paplitusi bepiločių orlaivių naudojimo kryptis – filmavimas, fotografavimas.
Mokslininkai, analizuodami sukasparniais atliktas fotografijas, apdoroja vaizdus ir gali identifikuoti augalijos bendrijas, ištirti dirvožemio įvairovę. „Jei tai ir būtų galima atlikti antžeminiu būdu, užimtų daug laiko. Pavyzdžiui, žmogui išžvalgyti pelkę užtruktų kur kas ilgiau nei bepiločiu orlaiviu. Kol kas pelkėse tokio pobūdžio tyrimai nėra atliekami, bet saugomų teritorijų tarnyba juos jau planuoja“, – vieną iš tokios technologijos privalumų nurodo R.Skorupskas.
Pasitelkus bepiločius orlaivius sudaromos ortofotografijos, kai iš oro fotografuojami vaizdai, o po to koreguojama atskirų fotografijų geometrija ir gaunamas vientisas vaizdas – ortofotografija.
Panašų darbą atlieka lengvieji lėktuvai, tačiau jie negali nusileisti žemiau nei 120 metrų. O aukštis nuo žemės paviršiaus iki 120 metrų ir yra efektyviausias siekiant gauti didelės raiškos fotografijas. Todėl tokiam vaizdui užfiksuoti geriausia panaudoti bepilotę techniką.
Aleksandro Stulginskio universiteto Geomatikos laboratorijos Miškotvarkos ir medienotyros institutas turi bepilotę įrangą, kurią naudoja kuro aikštelėse likusių biokuro atsargų kiekiui nustatyti. Anksčiau šis darbas būdavo atliekamas rankiniu būdu.
Bepiločiai orlaiviai pritaikomi inspektavimo funkcijoms atlikti, ypač – sunkiau prieinamose teritorijose. Jie išbandyti Žuvinto rezervate ir pakeičia 3–4 žmonių darbą.
Bepiločiais orlaiviais nustatoma laukinės gyvūnijos žala žemės ūkiui.
Mokslininkai kuria technologijas, kaip panaudoti bepiločius aparatus precizinės žemdirbystės srityje. Lietuvoje apie pusantro šimto ūkininkų turi precizinės technikos, galinčios reaguoti į dirvožemio intensyvumą ir dozuoti trąšas, tačiau didelė dalis ūkininkų tokios technikos galimybių neišnaudoja.
„Nufotografavus iš viršaus suartą dirvožemį galima nustatyti jo derlingumą. Vėliau informacija sisteminama ir skaitmeninama, o tada diegiama į traktorių, kurio elektroninės informacinės technologijos dozuoja trąšų kiekį. Mažėja trąšų sąnaudos, o dirvožemio derlingumas didėja“, – naujausią technologiją, kurią ketinama panaudoti žemės ūkyje, apibūdina R.Skorupskas.
Pasak LIC vadovo, tikėtina, kad bepiločiai orlaiviai Lietuvoje pradės teikti operatyvines socialines paslaugas: specialaus pašto, greitosios pagalbos, renginių transliavimo, žemės ir miškų stebėsenos, operatyvinės saugios tvarkos.
Patirties bepiločių orlaivių gamybos srityje turintis UAB „Promaksa“ vadovas Antanas Petrauskas vardija ir kitas sritis, kur galėtų būti panaudojami bepiločiai orlaiviai: paieškos ir gelbėjimo operacijose; prižiūrint įrenginius; sudarant žemėlapius; apskaičiuojant didelių kiekių medžiagų tūrį; parduodant nekilnojamąjį turtą; reklamos industrijoje, formuojant verslo vaizdinę medžiagą; kino, kitose kūrybos, meno srityse.
Neatsiejami nuo mokslo
LBONA valdybos pirmininkas neslepia, kad pirmieji bandomieji tyrimai atliekami šios srities entuziastų lėšomis. Vėliau, jei produktais susidomi verslas ar pramonė, jie pradeda duoti naudą.
Pasak ūkio viceministro M.Skarupsko, 2014–2020 m laikotarpiu Ūkio ministerija administruos apie 1 mlrd. eurų ES struktūrinės paramos lėšų, iš kurių trečdalį planuojama skirti būtent inovatyviems produktams, pavyzdžiui, tokiems kaip bepiločiai orlaiviai ir jų teikiamos paslaugos, kurti ir diegti rinkoje.
„Negalima išskirti konkrečių, tik bepiločiams orlaiviams ir jų teikiamoms paslaugoms kuri bei diegti rinkoje skirtų finansinių priemonių. Dalis ankstesniais periodais pasiteisinusių (intelektas, inovaciniai čekiai) bei keletas naujų priemonių gali būti naudojamos būtent šios srities plėtrai. Iš naujų priemonių paminėtinos inovacijų paklausos skatinimo bei finansų inžinerijos priemonės“, – sako ūkio viceministras.
Atkreiptinas dėmesys, kad naujuoju finansiniu laikotarpiu numatytos investicijos siejamos su sumania specializacija – valstybės investicijų į mokslinius tyrimus ir inovacijas strategija, kurią kurdama Lietuva, kaip ir kitos Europos Sąjungos šalys, nustatė savo Mokslinių tyrimų ir eksperimentinės plėtros ir inovacijų investicijų (MTEPI) prioritetus, atsižvelgdama į turimus konkurencinius pranašumus, kurių pagrindą sudaro verslo ir mokslo atstovų identifikuotas Lietuvos ūkio ir mokslo potencialas.
Europos Komisija ir Lietuva sutelkė rimtą dėmesį šiai sričiai. Smulkusis ir vidutinis verslas galės siekti finansavimo per „Horizon 2020“ ir COSME programas. Lietuvoje įdomius bepilotės oreivystės projektus bus galima plėtoti net keliose LR Vyriausybės remiamose sumanios specializacijos kryptyse.
Teisinio reglamentavimo spragos
Šiuo metu LBONA asociacijos paskirti 6 asmenys, turintys teisę atlikti orlaivio techninę apžiūrą ir orlaivio valdytojo gebėjimų patikrą. Taip pat asmuo, norintis paleisti droną virš miesto, privalo gauti Civilinės aviacijos administracijos leidimą.
Ūkio viceministras M.Skarupskas patvirtina, kad esminė bepiločių orlaivių verslo plėtros sąlyga – jų naudojimui palankus teisinis reglamentavimas. Su bepiločių orlaivių naudojimu susijusių problemų turi visos šalys, nes reglamentavimas nėra iki galo sutvarkytas ir tai reikalauja nemenkų teisinių diskusijų, kad teisinis reglamentavimas nepažeistų privatumo, valstybės ir žmonių interesų, tačiau ir nekliudytų sėkmingai komercinei veiklai. Ne išimtis ir Lietuva. Todėl Ūkio ministerijos iniciatyva 2015 m. pradžioje buvo sudaryta tarpžinybinė darbo grupė, kuri teikė pasiūlymus, kaip skatinti bepiločių orlaivių paslaugų verslo plėtrą.
Pabrėžtina, kad tikrasis minėtos technologijos proveržis tiek pasaulyje, tiek Europoje, tiek Lietuvoje atsiras tik nustačius tinkamas juridines bepiločių orlaivių naudojimo sąlygas. Tokia tvarka šiuo metu intensyviai rengiama patvirtinti.
Užs. Nr. VPL1017