Per krizę savo biudžetus apkarpiusios įmonės vakarėliams lig šiol neišlaidauja, tad kiek šiandien uždirba Lietuvos pramogų verslo žvaigždės?
„Renginių organizatoriai jau pradėjo įkvėpti daugiau oro, tačiau sunkmečiu suveržtas diržas arba užtrauktas rankinis stabdys bendroje rinkoje vis dar juntamas. Lietuviai krizės pamoką išmoko, todėl ir dabar organizuodami įmonės vakarėlius dažnai pagalvoja, kaip išleisti kuo mažiau pinigų“, – tikina renginių organizatorius Jogaila Morkūnas.
Tad nereikia stebėtis, kad pramogų rinkos pagyvėjimą jau pajuto toli gražu ne visos Lietuvos garsenybės. Daugelio atlikėjų uždarbiai ir šiandien dar nėra grįžę į prieškrizinius laikus, o honorarus didinti ryžtasi tik pavieniai pramogų pasaulio atstovai.
Atgimusios grupės „Antis“ lyderis Algirdas Kaušpėdas dar mena laikus, kai už pasirodymą privačiame vakarėlyje jo grupė gaudavo 40 tūkst. Lt. Deja, užklupus ekonominiam sunkmečiui įspūdingi honorarai tapo tik gražiu prisiminimu – muzikantų koncertai sunkmečiu buvo įperkami ir už 7 tūkst. Lt. Šiandien situacija rinkoje, A.Kaušpėdo teigimu, šiek tiek šviesesnė nei prieš kelerius metus, todėl ūgtelėjo ir „Anties“ honoraras, dabar siekiantis 8–9 tūkst. Lt už pasirodymą. Žinoma, palyginti su prieškriziniais laikais, tai tik nežymus kilstelėjimas.
Kvietimų koncertuoti gausa grupė pasigirti taip pat negali. „Įmonės neatsigavo tiek, kad imtų išlaidauti, o dauguma jų bijo ir kaupia „lašinių paltis“ artėjančiai ekonominei žiemai“, – kad džiūgauti dar nelabai yra dėl ko, tvirtina A.Kaušpėdas. Pasak jo, vasarą atkoncertavę ir sudalyvavę keliuose festivaliuose, „Anties“ muzikantai rudeniop gitaras vėl ant vinies pakabino.
Taigi kol kas daugumos atlikėjų ir renginių vedėjų honorarai Lietuvoje didėja labai vangiai arba visai nesikeičia. „Taip jau yra, kad jei krizės laikotarpiu savo įkainius labai nuleidai, grąžinti juos į buvusį lygį labai sudėtinga. Kalbu remdamasi asmeniniu pavyzdžiu. Tiesa, darbo, nors ir už mažesnius įkainius, yra, ir tai džiugina. Nepalyginsi su 2008-aisiais, kai sumokėjusi paskolą bankui galvodavau: Dievuli mano, ką daryti?“ – sako atlikėja ir renginių organizatorė Laima Tamulytė-Stončė, geriau žinoma kaip Mama Rock’n'Roll.
Tauta išmoko atsirinkti
Ne pirmus metus koncertus su grupe rengiantis Marijus Mikutavičius teigia, kad žmonės net ir pramogų rinkai bundant iš sąstingio viską skaičiuoja. „Jeigu motinai tektų rinktis tarp sūnaus ir jos pačios pirkinių, greičiausiai ji vis dėlto atsisakytų mėgstamo atlikėjo koncerto ir nupirktų vaikui ledų. Kai sunkiau gyvena klausytojai, tenka pasispausti ir atlikėjams“, – sako dainininkas.
Renginių organizatoriai tvirtina, kad pastarųjų metų situacija pramogų rinkoje visus daug ko išmokė: žiūrovai tapo protingesni ir suprato, kad mokėti verta tik už išties gerą produktą, o atlikėjai dar kartą peržiūrėjo savo programas, įkainius ir pasirodymų formatus.
Pasak J.Morkūno, prieš ketverius penkerius metus tauta troško Ryčio Cicino ir jo kūrinių, o dabar renkasi aukštesnio meninio lygio, gyvai dainuojančius ar grojančius muzikantus: Ericą Jennings, Jazzu, Donatą Montvydą, pianistą prof. Petrą Geniušą ir kt.
Ne pirmus metus pramogų pasaulyje besisukanti Natalija Bunkė patvirtina, kad užsakovai nuo fonograminių atlikėjų ir pigių pasistaipymų scenoje jau pavargo ir jų nebenori. „Jie moka, taigi jų teisė rinktis kokybišką produktą“, – sako pati už 3 tūkst. Lt honorarą į sceną lipanti ir privačiai koncertuojanti dainininkė.
Taigi Lietuvoje šiuo metu „ant bangos“ kokybiškai ir gyvai dainuojantys dainininkai.
Arenas pildo žvaigždės
Renginių organizatoriai pastebi dar vieną naują reiškinį – Lietuvai pasistačius didžiules arenas, muzikantų, gebančių surinkti pilnas žiūrovų sales, honorarai šoktelėjo kaip ant mielių. Dabar populiaresni dainininkai yra labiau linkę surengti keletą didesnių koncertų arenose, nei blaškytis po mažas sales. Bėda ta, kad tokių dainininkų Lietuvoje – mažuma.
Kaip pavyzdį galima paminėti Gytį Paškevičių. „Šis žmogus – unikalus. Tiek metų grojo koncertuose, kol pagaliau išėjo į arenas. Be jokio pavydo dėl jo pasidžiaugti norisi, tokie atlikėjai imponuoja“, – šiltų atsiliepimų apie šiaulietį negailėjo dainininkas Deividas Norvilas.
Koncertams didelėse arenose šiuo metu ruošiasi ir Andrius Mamontovas su buvusiais grupės „Foje“ muzikantais, M.Mikutavičius su grupe, netrukus atsikursiančios “Naktinės personos“, taip pat „Sel“.
Muzikos prodiuseris Martynas Tyla džiaugiasi, kad tuos pinigus, kuriuos anksčiau išleisdavome užsienio atlikėjams (vadinamajam sovietinių laikų palikimui ir nostalgijai, užpildančiai mūsų arenas), dabar galime skirti saviškiams. „Mūsų grandai, iškopę į arenas, suteikė postūmį ir kitiems atlikėjams labiau pasitikėti savimi. Žinoma, kiekvienam jų tenka prisiimti riziką, nes jeigu neateis pakankamai žmonių, už areną susimokėti vis tiek teks. Taigi gali nutikti ir taip, kad pagrindinis vokalistas atskaičius visus mokesčius uždirbs mažiau nei jo muzikantas“, – teigia M.Tyla.
Na, bet jei žiūrovų surinkti pavyksta, atlikėjai iš tokių koncertų uždirba gana solidžiai. „Jei atminsime, kad arenose telpa 20–30 tūkst. klausytojų, o bilietas kainuoja 50–60 Lt, 30 proc. surinktos sumos turėtų likti atlikėjui“, – atskleidžia prodiuseris. Kalbai pasisukus apie pramogų pasaulio pirmūnus, skaičiuojančius didžiausius honorarus, M.Mikutavičius neslėpė, kad kartkartėmis honorarai būna tiesiog iš piršto laužti. „Įsivaizduokite, kad jei man tingisi koncertuoti per Naujuosius metus, o organizatorius primygtinai kviečia, galiu paprašyti 50 tūkst. arba 100 tūkst. Lt. Tuomet esu tikras, kad mane paliks ramybėje, bet kažkas įsivaizduos, jog būtent toks mano honoraras“, – juokiasi pašnekovas.
Iš tiesų krepšinio himno autorius dabar į sceną kopia už kur kas mažesnį, tačiau pastaruoju metu beveik nekintantį – 16–17 tūkst. Lt honorarą. Panašiu uždarbiu gali pasigirti A.Mamontovas. G.Paškevičius pastaraisiais metais padarė smarkų šuolį: nuo 2011-ųjų jo honoraras padidėjo du kartus, iki 10–20 tūkst. Lt.
Daugelį muzikantų savo rengiamais šou tebelenkia Egidijus Dragūnas su „Sel“ (15–30 tūkst. Lt). Jo vadybininku dirbęs M.Tyla yra minėjęs, kad geriausiais laikais „Sel“ koncertų kaina net siekė nuo 20 iki 80 tūkst. Lt. „Nežinau, ar dar kada nors kokia lietuviška grupė galės prašyti tokių honorarų kaip „Sel“. Čia visiškas fenomenas ir išimtis iš taisyklės“, – grupės padėtį šalies kontekste vertina muzikos grupių prodiuseris Mindaugas Bendžius.
Visą publikacijos tekstą skaitykite savaitraštyje “Veidas”, pirkite žurnalo elektroninę versiją http://www.veidas.lt/veidas-nr-41-2013-m internete arba užsisakykite “iPad” planšetiniame kompiuteryje.