Lietuvos autoverslininkų asociacijos (LAA) iniciatyva įvyko pirmasis automobilių gamintojų ir importuotojų bei Aplinkos ministerijos, jos reguliavimo srities institucijų pasitarimas, kurio metu aptarta eksploatuoti netinkamų transporto priemonių identifikavimo tvarka, įvežimo į šalį kontrolė.
LAA prezidentas Petras Ignotas pabrėžė, kad šiuo metu per menkai kontroliuojamas naudotų automobilių įvežimas į Lietuvą. Transporto priemonių gamintojų ir importuotojų registre tiksliai atsispindi tik naujų automobilių gamintojų ir importuotojų įvežamos į šalį transporto priemonės, o naudotų automobilių importuotojai dažnai registracijos prievolės nevykdo: pvz., 2010 metais įvežti 120 370, 2009 metais – 117 127, 2008 metais – 283 601, 2007 metais – 423 758, 2006 metais – 395 260, o 2005 metais- 305 989 naudoti automobiliai.
Ką reiškia atsidurti tame importuotojų registre? Svarbiausias dalykas, kad tokiu būdu gamintojas ir importuotojas įsipareigoja finansuoti transporto priemonių, kai jos baigiamos eksploatuoti, tvarkymą. Kitaip tariant – registravusieji įvežtas transporto priemones prisideda prie atliekų utilizavimo finansavimo.
Automobilių servisų atliekas tvarkančios įmonės ,,Žalvaris“ komercijos direktorius Edmundas Truncė pastebi, kad atsakomybė už „mirusių“ mašinų nukenksminimą užkraunama socialiai atsakingiems rinkos dalyviams.
„Gamintojų atstovai, įvežantys gal 5 proc. transporto priemonių, yra bene vieninteliai vykdantys įstatymuose numatytas prievoles. Tuo tarpu patentininkai daro tik tai, kas neša naudą, o kai „grietinėlė“ nugriebiama – į viską nusispjauna. Tai nėra sąžininga“, – pastebėjo E.Truncė.
Specialistai atkreipia dėmesį, kad dalis įvežamų naudotų automobilių yra netinkamos eksploatuoti transporto priemonės arba tiesiog pavojingos atliekos, kurios pasiekia Lietuvą nesilaikant jokių atliekų vežimo reikalavimų. „Tikimės, kad Aplinkos ministerija atkreips dėmesį į šią problemą ir sugriežtins eksploatuoti netinkamų transporto priemonių įvežimo į šalį kontrolę“, – susitikimo metu sakė LAA prezidentas.
P. Ignotas atkreipė dėmesį į ir į tai, kad Lietuva neturi eksploatuoti netinkamų transporto priemonių identifikavimo tvarkos. Iš visų 1,718 mln. šalies lengvųjų automobilių tik 59,7 proc. yra drausti ir su technine apžiūra, likusieji 37,1 proc. yra probleminiai – keliantys pavojų eismo saugumui, t.y. eksploatuojami be draudimo ar be techninės apžiūros.
Daugiau nei 0,5 mln. lengvųjų automobilių yra nedraudžiami ir be techninės apžiūros net nuo 2006 metų, taigi, galbūt ir neeksploatuojami. LAA kreipėsi į Aplinkos viceministrą Aleksandrą Spruogį, kad ministerija parengtų ir patvirtintų eksploatuoti netinkamų transporto priemonių identifikavimo tvarką, kuria vadovautųsi kontroliuojančios įstaigos (Muitinės departamentas, Valstybinė kelių transporto inspekcija, Policija, VĮ „Regitra“ ir kt.).