Lenkijos valdžia buvo priversta pasikvieti tūkstančius paprastų juodadarbių kelininkų iš Kinijos. Jie gyvena vagonėliuose šalia darbo vietos.
Priežastis – laiku užbaigti nacionalinės (kartu ir neva „pusiau tranzitinės“) automagistralės A2 (Lodzė – Poznanė), statybą.
Pagal patvirtintus planus, A2 automagistralė turi būti baigta iki 2012 m birželio mėnesio. Konsorciumas „COVEC“ iš Kinijos, kuris laimėjo konkursą, stengiasi iš paskutiniųjų, kad darbas būtų atliktas laiku. Kol kas automagistralę stato vos 450 kinų. Bet dar šį mėnesį prie jų prisijungs apie 2000 jų tėvynainių. Daugiausia problemų kyla su tiltais bei viadukais. Kinai per vienerius metus turi pastatyti 39 tiltus ir 46 požemines perėjas. Tik 12 tiltų pamatus stato patys lenkai, – kitų darbų lenkai dirbti tiesiog nenori. Ir kitiems lengvesniems darbams vietiniai niekaip nepriviliojami. Dėl šių priežasčių kinų „COVEC“ ir laimėjo tarptautinį konkursą. Valstybinė lenkų kelių direkcija net neplanavo, kad sunkų kelininko darbą eis dirbti vietiniai. Išliko ir keletas problemų: Lenkijoje ne tik kelių inžinieriai, bet ir darbų vykdytojai privalo turėti atitinkamą lenkišką sertifikatą. O vietiniai inžinieriai įsitaisė “šiltesnėse“ vietelėse.
Kinai bandė papirkti lenkų atsakinguosius asmenis, bet jiems tai nepavyko. Akivaizdžiai matyti, kad lenkai kartu su kinais dirbti niekada neis, nes „ne lygis!”
„COVEC“ už kilometrą nutiestos automagistralės gauna po 26,5 mln. zlotų ( (1 LT – 0,87 PLZ), o, pavyzdžiui, vietinė firma „Strabag“ už tokį pat darbą – 36 mln. zlotų. Kinai stato tiltus ir viadukus taip pat dempingo kainomis (už tiltą ar perėją po žeme“) už tuos pačius 26,5 mln., o štai Lenkijos „Mostostal Warszawa“ – už 49 mln. zlotų, „Budimex“ įmonė ima dar daugiau – po 61 mln. zlotų už tiltą ar viaduką. Europos kelių statybos federacijos ekspertų nuomone, kinų pasiūlyta kaina yra dempinginė ir jie Lenkijoje ir kitose valstybėse gali prikrėsti „šunybių: mat kinai sutinka dirbti pusvelčiui. Vietiniai kelininkai kol kas uždirba beveik dvigubai daugiau.
Jeigu kinams nepavyks automagistralės užbaigti laiku, jie gali pamiršti apie būsimus tarptautinius konkursus ne tik Lenkijoje, bet ir visoje Europoje. Skverbimasis į Europos rinką – tokia ir buvo pagrindinė priežastis, dėl ko kinai sutiko dirbi Europoje itin mažomis kainomis. „COVEC“ yra viena iš didžiausių Kinijos kelių tiesimo kompanijų, Azijos žemyne jie jau nutiesė 3000 km greitkelių.
Beje, šiuo metu kinai tiesia dvi A2 atkarpas ir greitai planuoja pradėti Krokuvos aplinkkelį.
Priminsime, kad 91 kilometras automagistralės nuo Lodzės iki Varšuvos lenkams kainavo 3,2 mlrd zlotų.
Kai kalbama dėl mūsų krypčių (tarkime, kad ir Via Baltica“ projekto užbaigimo), tai lenkų valdininkai rėžia „tiesiai šviesiai“ – „jums reikia greitkelių, tai patys ir rūpinkitės, o Lenkija pagalvos, prisidėti ar ne.