2010 Rugsėjo 06

Automobilių rinka

Naujų automobilių rinka nepabunda

veidas.lt

Praėjusią savaitę šalies naujų automobilių rinką tyrinėjančios Kauno bendrovės išdidžiai pranešė, kad Lietuvoje naujų automobilių rinka jau du mėnesius fiksuoja kopimą aukštyn. Štai vien rugpjūtį parduoti 672 nauji automobiliai – tai net 19 proc. daugiau nei per tą patį mėnesį 2009 m.

Spauda, pagavusi šį minėtąjį magišką skaičių, pamiršo, kokiais realiais skaičiais šiuo atveju reikia operuoti. Pavyzdžiui, jei turguje per vieną mėnesį pardavei du arklius, o kitą – jau keturis, išeitų, kad mėnesio “rinkos augimas buvo net 100 proc.”. O tai jau solidus rezultatas. Panašiai ir su prekyba naujais automobiliais: jei vieną mėnesį laimėjai kokį stambesnį konkursą, tai tavo rinkos dalies prieauglis gali būtų ir kokie 300 proc., o kitą mėnesį jis jau bus su minuso ženklu.

19 proc. augimą daugiausia lėmė kiek suaktyvėję fiziniai asmenys. Kadangi gyventojai terminuotose indėliuose laikė per 24 mlrd. Lt, o palūkanų normos už šiuos indėlius sumažėjo nuo 1 iki 3 proc., žmonės pradėjo ieškoti kitų investavimo būdų – vieni pirkdami auksą, kiti – namus, o treti – naujus automobilius.

“Fakto auto“, prekiaujančios „Nissan“ markės automobiliais, pardavimų vadovas Kazimieras Maneikis neslėpė, kad jei anksčiau kokių 90 proc. klientų pirkdavo naujus automobilius per lizingo bendroves, tai šiuo metu apie pusė pirkėjų ateina tiesiog su grynaisiais lagaminėliuose. Be to, jei anksčiau lizingas apie automobilio finansavimą nuspręsdavo per dieną-dvi, tai dabar svarstymas lizingo kompanijoje kartais užtrukta apie du mėnesius.

Vien sausi skaičiai

Preliminariais „AutoTyrimų“ duomenimis, šių metų rugpjūtį asmeninių automobilių registravimas padidėjo 17 proc. iki 618, o lengvųjų komercinių transporto priemonių rinka ūgtelėjo 54 proc. iki 54. Rugpjūtį Lietuvos rinkoje tarp markių toliau pirmavo „Volkswagen“ (114), antrąją vietą išsaugojo „Peugeot“ (103), o trečioje liko „Toyota“ (73). Tarp prestižinių markių pirmavo BMW (16). Realiais asmeninės paskirties automobilių lyderiais reikėtų laikyti „Toyota“ – šios markės vadovybė griežtai neleidžia verstis reeksportu.

„Kita vertus, mus tuo dalyku verstis ir neapsimokėtų”, – sakė „Tokvilos generalinis direktorius Algimantas Purauskas. “Paradoksalu, tačiau kai kuriose rinkose tam tikri “Toyota“ modeliai kainuoja pigiau“.

Kadangi „gerais“ metais „Tokvila“ per metus parduodavo po 1500 automobilių, įmonė apie 60-65 proc. apyvartos turėjo vien iš prekybos automobiliais.

„Tačiau užgriuvus krizei, bendrovės veiklą reikėjo pertvarkyti – pasiūlyti kuo daugiau ir įvairesnių paslaugų”,- pasako „Tokvilos“ valdybos pirmininkas Petras Ignotas. – “Dabar servisas ir paslaugos duoda apie 70 proc. bendrų įplaukų ir artimiausiu metu ši dalis dar didės“.

Jo nuomone, bus dar blogiau, kad šalies valdžia, skaičiuodama biudžeto pajamas ir toliu vadovausis vien sausa aritmetika. “Regitros” bazėje yra apie 1, 5 milijono įrašų apie lengvuosius automobilius. Matematika paprasta: jei nuo kiekvieno automobilio paimtumėme po 100 Lt mokestį, išeitų labai apvali sumelė. Tačiau kažkodėl užmirštama, kad apie 700 tūkst. šių mašinų nevažiuoja, didelė dalis yra neišregistruotos iš mūsų duomenų bazės ir kažkur dundančiosios Rusijos, Baltarusijos ar Ukrainos keliais. Nesunku nuspėti, kad geriausiu atveju iš automobilių mokesčių tebus surinkta apie 0,6 mln.Lt. O kokią žalą patirs politikai prieš rinkimus, sunku apskaičiuoti.

Bet yra ir kita medalio pusė. Lietuvos autoverslininkai apskaičiavo, kad, tarkime, per metus Lietuvoje nupirkus 25 000 naujų automobilių (toks skaičius užfiksuotas 2007 m.) vien PVM valstybė (skaičiuojant buvusiu 18 proc. tarifu) būtų gavusi 1,34 mln. Lt. O kur dar išsaugotos žmonių gyvybės, važinėjant su “neiššautomis“ oro pagalvėmis, kitomis elektroninėmis saugos priemonėmis, kurių nėra senosiose mašinose. Ką pralaimėsime? Beveik nieko. Naudotų automobilių turgavietės tikrai nenunyks, kadangi ir dabar 95 proc. jų pajėgumo nukreipta į Centrinės Azijos šalis. O tenykštės rinkos naudotiems automobiliams yra tolygios Kinijos rinkai. Taigi, darbo turės ir remontininkai, ir viešbučiai, ir visuomeninės maitinimo įstaigos, ir net „Lietuvos geležinkeliai“. Visa tai neleis apmirti ir automobilių verslui ir regionuose – Marijampolėje, Utenoje, Tauragėje ir kitur.

Klientų iš Rusijos, Baltarusijos ir Kazachstano neliko, nes ten įsigaliojo žvėriški muitai naudotiems automobiliams iš Vakarų Europos – vien per pirmąjį šių metų pusmetį per Lietuvą buvo reeksportuota daugiau kaip 130 tūkst. naudotų mašinų. Pakilimo metais per Lietuvą pervažiuodavo tranzitu apie 250 tūkst. senų automobilių. Taigi, šiam bizniui (su šalutiniais verslais) šiandien bankrotu negresia.

Populiariausių modelių gatvėse nematyti

Praėjusį mėnesį populiariausi asmeninės paskirties modeliai Lietuvoje buvo „Peugeot 206+“ ir „Peugeot 3008“ bei „Subaru Legacy/Outback“. Tarp lengvųjų komercinių modelių pirmavo „Volkswagen Caddy“. Beje, didžioji dalis pačių perkamiausių modelių Lietuvoje tebuvo įregistruoti po vieną ar dvi dienas, vėliau jie būna išregistruoti ir išvežami į kitas šalis. Ypač šio reeksporto srityje aktyviai veikė prancūziškų markių pardavėjai. Jei tikėsime oficialia statistika, pernai mūsų šalyje pats populiariausias modelis buvo “Renault Megane“, tačiau ar daug šio naujo modelio automobilių matome mūsų gatvėse? Nulį. Visi jie išvežti. Kas kita yra su pernai į TOP 5 patekusį „Nissan Qasqai“. Jį gali sutikti beveik kiekvienoje kelionėje.

Žaisdamas su ugnimi, nuo naujų automobilių reeksporto nagus yra nusvilęs ne vienas garsus verslininkas. Pavyzdžiui, vien dėl reeksporto nuosavo verslo neteko garsus lenktynininkas Stasys Brundza. Vokiečiai, prekiaujantys VW markės automobiliais, sužinoję, kas dedasi Lietuvoje, išsikvietė S. Brundzą į centrinę kompanijos būstinę Wolsfurge ir pranešė, kad iš jo atimama licencija prekiauti VW automobiliais. Taip garsus verslininkas savo akcijas priverstine tvarka buvo priverstas parduoti norvegų grupei “Mooler Auto”, kuri, neoficialiomis žiniomis, yra susijusi su aukščiausiais „Volkwagen AG“ pareigūnais.

Klaidinantys skaičiai

2010 m. sausio-rugpjūčio mėnesiais Lietuvoje iš viso įregistruota 5 016 naujų lengvųjų automobilių, t.y. 16 proc. mažiau nei tuo pačiu laikotarpiu 2009 m. (5 980). „Tačiau šie skaičiai netikslūs kalbant apie realią Lietuvos naujų automobilių rinką”, neslepia bendrovės „Autotyrimai“ vadovas Robertas Cickevičius. – “Štai pernykščiai bendri rezultatai pernai šiek tiek viršijo septynis tūkstančius, tačiau realiai Lietuvoje pasiliko apie 4500 naujų automobilių”.

„Mums visai negalia, kad kiti pardavėjai suranda landas užsienyje ir ten pardavinėja savo automobilius. Dar geriau, kad dabar veikiama civilizuočiau – nauji automobiliai bent jau atvežami į „Regitros“ padalinius ir ten įregistruojami, gaunami keli litai už registraciją”, – prisimena „Inchape Motors Lietuva“ generalinis direktorius Donatas Stanionis. – “Anksčiau reeksportui skirti automobiliai tik atvažiuodavo iki Lenkijos sienos, dokumentai buvo formuojami ir tralas vėl grįždavo į Europą“.

D. Stanionio žodžiais, pikčiausia yra ne tai, kad kolegos rado landas ir automobilius išgabena iš Lietuvos. Stebina tai, kad kuri nors firma, reeksportavusi kelis šimtus automobilių, viešųjų ryšių specialistų padedami, išplatina pranešimą, kad „Megane“ yra neabejotas Lietuvos rinkos lyderis“. O tai juk tikra melagystė. Dauguma žiniasklaidos priemonių visai neįsigilina į tikrą padėtį ir visa tai pateikia kaip sensaciją, tokiu būdu klaidindama žmonės. „Inchcape“ grupė pernai taip pat turėjo daug problemų su realizacija. Kadangi ši suomių kapitalo įmonė atstovauja daug Pietų Korėjos ir Japonijos gamintojų, automobilius reikia užsisakyti prieš pusę metų: kol atplauks laivai, kol bus sudėliotos visos logistikos grandinės”. Optimistinėmis “Autotyrimų“ prognozėmis, šiemet naujų automobilių rinka, lyginant 2009 m., dar susitrauks apie 15 proc. ir iš viso mūsų šalyje beliks apie 4 tūkst. naujų automobilių, Realių rinkos atsigavimo ženklų galima tikėtis 2011 m. pavasarį.

“2007 metai nieko blogo nežadėjo, todėl užsisakėme pakankamai daug įvairiausių modelių automobilių”, – dėstė D. Stanionis. – “Automobilius nustojo pirkti ir jie dūlėjo sandėliuose, tačiau mes nepuolėme stačia galva ieškoti, kur tas mašinas „iškišti“. Viena kitas automobilis tikrai išvažiavo į užsienį, tačiau intensyviai pradėjome veikti Lietuvoje – pirkėjams taikėme dideles nuolaidas, skelbėme įvairias akcijas, siūlėme įvairiausias dovanas. Džiugu, kad šie automobiliai liko Lietuvoje – klientai atvažiuos į mūsų servisus, pirks atsargines dalis, plausis automobilius.

Rinkos tyrimų bendrovės „Auiy“ duomenimis, visoje Europoje pagal absoliučius parduotų naujų automobilių skaičių Lietuva pagal šių metų 7 mėn. rezultatus buvo trečia nuo galo, aplenkusi Islandiją (222 vnt.) ir Latviją (613).

Daugiau šia tema:
Skelbimas

Komentarai (1)

  1. Lt pilietis Lt pilietis rašo:

    kol bus tokie atlyginimai ir svarbiausia kol bus toks minimalaus atlyginimo dydis, kuri labai didele dalis darbdaviu tik ir moka, nes jiems pigiau taip, tol jokio pagyvejimo nauju automobiliu rinkoje ir neverta tiketis.


Komentuoti

Žurnalas "Veidas"

Pirk šį numerį PDF

"Veido" reitingai

Gimnazijų reitingas 2016
Pirk šį straipsnį PDF
Skelbimas

VEIDAS.LT klausimas

  • Ar išorės agresijos atveju šiuo metu Lietuvos piliečių pasipriešinimas galėtų būti toks efektyvus kaip 1991 m. sausio 13 d.?

    Apklausos rezultatai

    Loading ... Loading ...