Vienas milijardas vartotojų – toks yra neseniai užregistruotas „Facebook“ rekordas. Pažvelkime, kas slypi po šiuo skaičiumi ir kas yra genialusis Markas Zuckerbergas, antros pagal lankomumą interneto svetainės įkūrėjas.
Spalio mėnesį paskelbta, kad socialiniame tinkle „Facebook“ kas mėnesį apsilanko daugiau nei milijardas aktyvių vartotojų. Tai reiškia, kad beveik kas septintas planetos gyventojas naudojasi prieš kelerius metus dar visai nežinoma buvusia svetaine. Pirmą kartą istorijoje sukurtas įrankis, leidžiantis pasaulio gyventojams bendrauti tarpusavyje, ir tai daryti akimirksniu – tad nieko keista, kad vos 28 metų amžiaus sulaukusio „Facebook“ įkūrėjo Marko Zuckerbergo veidas jau spėjo pabūti ant garsiausių pasaulio leidinių viršelių, apie jį susuktas (nors gal kiek ir persūdytas) kino filmas „Socialinis tinklas“.
Šiandien mėlyname fone pavaizduotą „f“ raidelę žino absoliuti dauguma lietuvių, o kai kurie aktyvūs tinklo nariai virtualioje erdvėje praleidžia kone pusę savo gyvenimo. „Facebook“, galima sakyti, turi įgijęs monopolininko statusą – jo “dėka” užmarštin iškeliavo nemažai kitų socialinių tinklų. Jis prisidėjo ir prie lietuviško socialinio tinklo „One.lt“ mirties, o juk pastarasis sukurtas anksčiau nei „Facebook“ ir dar prieš kelerius metus buvo populiarumo viršūnėje (Lietuvoje). Deja, šiandien jo valdytojai griebiasi nešvarių triukų, kad dirbtinai pritrauktų lankytojų į mirtimi besivaduojantį socialinį tinklą.
Ne viskas rožėmis klota ir „Facebook“ kelyje. Pavasarį pradėta vieša prekyba „Facebook“ akcijomis prognozuotos sėkmės neatnešė, investuotojai vis dar nesulaukia aiškaus plano, kaip M.Zuckerbergas ketina išgauti pinigų iš savo kūrinio, įvairios tarnybos nuolat kelia klausimus dėl tinklo vartotojų duomenų saugumo, o psichoterapeutai vis dažniau prabyla apie rimtą sutrikimą – priklausomybę nuo interneto, kuriai didžiausią įtaką daro liguistas potraukis būti „Facebook“ tinkle.
Beje, priklausomybę nuo interneto kaip rimtą psichologinį sutrikimą traktuoja Kinijos, Korėjos bei Taivano psichoterapeutai, o kitais metais ją ketinama įtraukti jau ir į JAV psichologinių sutrikimų sąrašą. Be to, jau atlikta keletas tyrimų, rodančių, kad nuolatiniai „Facebook“ „gyventojai“ yra linkę į neigiamą savęs vertinimą: juk iš tinkle skelbiamų įrašų bei nuotraukų atrodo, kad „draugai“ daug geriau atrodo, daug smagiau linksminasi bei apskritai yra laimingesni nei mes.
Gyvename įdomiu metu – virtualioje erdvėje egzistuojantis „Facebook“ tinklas šiandien vertas 56 mlrd. JAV dolerių, beveik lygiai tiek pat kainuoja labai apčiuopiamus lėktuvus gaminanti bendrovė „Boeing“. Tad įdomu pažvelgti, iki kokio masto šiandien yra išaugęs šis tinklas, koks iš tiesų yra jo kūrėjas M.Zuckerbergas, kokią įtaką jo produktas daro visuomenei bei kokios perspektyvos laukia didžiausio pasaulyje socialinio tinklo.
Milijardas „draugų“, kuriems „patinka“
Iš tikrųjų M.Zuckerbergą galima laikyti tikrai genialiu verslininku – juk jis sugebėjo savo verslui panaudoti tokias paprastas ir kasdieniškas sąvokas, kaip „draugas“ ar „patinka“. Peržengta vieno milijardo aktyvių vartotojų riba – tai reikšmingas skaičius, tačiau ne mažiau įspūdingas faktas, kad kasdien į „Facebook“ serverius suplaukia apie 500 terabaitų informacijos.
Milijardas vartotojų yra sukūrę daugiau nei 140 mlrd. ryšių su draugais ir pažįstamais – vidutiniškai kiekvienas jų per mėnesį tinkle praleidžia po 6,5 valandos ir kiekvienas turi vidutiniškai po 200 „draugų“. Kiekvieną dieną vartotojai sukuria apie 2,5 mlrd. įvairaus tipo įrašų. Kasdien mygtukas „patinka“ (angl. „like“), kuriuo galima pažymėti patikusį įrašą, nuotrauką, komentarą, bendrovę ar gaminį, paspaudžiamas apie 2,7 mlrd. kartų – per visą laikotarpį jau susikaupė daugiau nei 1,1 trilijono „palaikinimų“. Per dieną į „Facebook“ vartotojai įkelia po 300 mln. nuotraukų – iš viso jų jau yra įkelta daugiau nei 219 milijardų.
Šis tinklas skirtas jauniems žmonėms ir jį supranta būtent jaunimas: oficialiais duomenimis, šiandien jame registruojasi daugiausia 22 metų jaunuoliai iš Brazilijos, Indijos, Indonezijos, Meksikos bei JAV. Beje, tik penktadalį visų „Facebook“ vartotojų sudaro pastarosios valstybės gyventojai.
„Facebook“ turi galimybę nustatyti, kokioje pasaulio vietoje buvo padarytas įrašas, ir tokių įrašų šiandien jau suskaičiuojama apie 17 milijardų. Tai reiškia, kad socialinis tinklas surenka vis daugiau informacijos apie savo vartotojų buvimo vietą, – nieko keista, juk apie 600 mln. vartotojų „Facebook“ lankosi iš mobiliųjų prietaisų, išmaniųjų telefonų ar planšečių, turinčių GPS imtuvus. Be to, socialinis tinklas po truputį tampa virtualiu pasu – su „Facebook“ paskyra galime registruotis daugelyje populiariausių interneto svetainių.
Tad galime būti tikri, kad “Facebook” duomenų bazės apie mus turi labai daug informacijos, ir tik laiko klausimas, kada bus sukurti algoritmai, galintys ištraukti nemažai naudingų žinių iš tokio kiekio duomenų. Štai tada galima bus kalbėti jau apie tikruosius 1984-uosius ir viską matantį Didįjį brolį.
Visą publikacijos tekstą skaitykite savaitraštyje “Veidas”, pirkite žurnalo elektroninę versiją http://www.veidas.lt/veidas-nr-49-2012-m internete arba užsisakykite “iPad” planšetiniame kompiuteryje.