Planšetinių kompiuterių pardavimas Lietuvoje didėja ir kurį laiką dar šiek tiek didės. Vis dėlto analitikai sako, kad planšečių era pasaulyje per ateinančius kelerius metus gali baigtis.
Informacinių technologijų rinkos tyrimų bendrovės IDC analitikai skelbia, kad šiais metais planšetinių kompiuterių pasaulyje bus parduota daugiau nei asmeninių, o kitais metais planšetės pagal pardavimą turėtų aplenkti ir nešiojamuosius kompiuterius. Rinkos tyrimų bendrovės „Strategy Analytics“ duomenimis, šių metų pirmąjį ketvirtį parduota daugiau nei 40 mln. planšetinių kompiuterių, o pardavimo augimas siekė 117 proc.
Sparčiai planšetiniai kompiuteriai populiarėja ir Lietuvoje. Praėjusių metų pradžioje rinkos tyrimų bendrovės TNS LT atliktas mobiliųjų įrenginių naudojimo įpročių tyrimas parodė, kad planšetiniais kompiuteriais naudojasi 4 proc. apklaustųjų. Metų pabaigoje tokiais kompiuteriais naudojosi jau 8 proc. vartotojų.
„GfK Retail ant Technology Baltic“ padalinio Lietuvoje duomenimis, anksčiau nišiniu produktu laikyti planšetiniai kompiuteriai šiuo metu pagal apyvartą yra viena pelningiausių prekių Lietuvos informacinių technologijų ir buitinės technikos rinkoje. Už planšetes daugiau pelno gamintojams duoda tik nešiojamieji kompiuteriai ir televizoriai. Rinkos analitikų ir prekybininkų teigimu, planšetinis kompiuteris šiuo metu yra įrenginys, kurį perka ir verslininkai, ir studentai, ir tėvai savo vaikams.
Per pirmąjį šių metų ketvirtį Lietuvoje parduota 15 tūkst. planšetinių kompiuterių, tai yra 200 proc. daugiau nei praėjusių metų pirmąjį ketvirtį. Palyginkime: per visus 2011 m. parduota 12 tūkst. planšetinių kompiuterių.
Informacinių technologijų rinkos tyrimų bendrovė „Gartner“ prognozavo, kad iki 2015 m. planšetinių kompiuterių pardavimas pasaulyje bus didesnis nei nešiojamųjų ir stacionarių asmeninių kompiuterių. Kol kas Lietuvoje planšetinių kompiuterių parduodama beveik trigubai mažiau nei nešiojamųjų: pastarųjų pernai parduota apie 100 tūkst., o planšetinių – 35 tūkst.
Rinka auga dėl pigių planšečių
Planšetinių kompiuterių pardavimo didėjimas Lietuvoje siejamas su tuo, kad labai išaugo jų pasiūla ir kainų gama. 2011 m. rinkoje buvo galima įsigyti tik „Samsung“ ir „Apple“ planšetinius kompiuterius, o šiandien – siūlomus daugiau nei dvidešimties gamintojų.
„GfK Retail ant Technology Baltic“ padalinio Lietuvoje vadovo Eduardo Grybovo teigimu, šie du gamintojai pagal prekybos apimtis vis dar pirmauja – „Apple“ ir „Samsung“ produkcija užima daugiau nei pusę rinkos. Kita vertus, prieš pusmetį šių gamintojų produkcija sudarė 77 proc. rinkos.
„Apklausos rodo, kad perkant planšetinį kompiuterį vartotojams svarbiausia prekės ženklas, o kainą jie nurodo pačiame pasirinkimą lemiančių veiksnių sąrašo gale. Vis dėlto kiti tyrimai rodo, kad iš tikrųjų daugiau nei trečdalį pasirinkimų lemia kaina, nes norima įsigyti produktą su brangiu prekės ženklu, tačiau galimybės ne visada tai leidžia. Dėl to Lietuvoje pastaruoju metu sparčiai populiarėja pigūs planšetiniai kompiuteriai“, – paaiškina E.Grybovas.
Prekybininkų tikinimu, pigūs įrenginiai padeda plėsti rinką ir brangių planšečių gamintojams. Esą dažnai pigią planšetę nusipirkęs vartotojas susipažįsta su pačia įrenginio koncepcija, prie jos pripranta ir įrenginiui sugedus ar tiesiog morališkai pasenus perka brangesnį.
„Čia kaip rašyba: pirmiausia išmokstama rašyti raides, vėliau žodžius, o paskui ir sakinius. Taip ir vartotojas, pradėjęs eiti pradžiamokslį nuo paprasčiausio planšetinio kompiuterio, vėliau suvokia, kad jam reikia planšetės, suteikiančios daugiau galimybių“, – lygina bendrovės „Huawei“ pardavimo ir rinkodaros vadovas Lietuvoje Dainius Švagždys.
Pigių planšetinių kompiuterių invazija grėsminga neatrodo ir rinkos lyderiams, mat tikimasi, kad pigios planšetės šalies rinkoje yra laikinas reiškinys. „Panaši situacija buvo, kai Lietuvoje pradėjo populiarėti nešiojamieji kompiuteriai. Tada atsirado gausybė prekės ženklų, tačiau vėliau rinka išsikristalizavo – išliko tik didieji gamintojai. Tikėtina, kad planšetinių kompiuterių rinkoje padėtis bus panaši“, – mano „Apple” Baltijos šalyse atstovaujančios bendrovės „AVAD Baltic” vadovas Tomas Palšis.
Lietuviai – konservatyvūs pirkėjai
Tokią tendenciją pastebi ir planšetiniais kompiuteriais prekiaujančios bendrovės. Jų atstovų teigimu, vartotojai dažniausiai perka didžiųjų gamintojų – „Apple“, „Samsung“ ir „Asus“ kompiuterius. Taip pat nemažai vartotojų renkasi ir pigesnes „Prestigio“ planšetes. Prekybininkų teigimu, populiariausi šalyje „Samsung“ planšetiniai kompiuteriai. Bendrovės „Mobili linija“ direktoriaus Edo Pangonio teigimu, „Samsung“ koziriai prieš pagrindinį varžovą „Apple“ – mažesnė įrenginio kaina ir galimybė sulietuvinti vartotojo meniu.
Kita vertus, pasaulio planšetinių kompiuterių rinkoje pirmaujanti „Apple“ bendrovė valdo apie 43 proc. rinkos, o pagrindinė konkurentė „Samsung“ tenkinasi 15 proc. Be to, pristatydamas mažesnį ir pigesnį „iPad Mini“ planšetinį kompiuterį, „Apple“ vadovas Timas Cookas neslėpė ambicijų užimti ir mažesnių planšetinių kompiuterių rinkos, kurioje iki tol karaliavo „Samsung“, dalį. Tiesa, Lietuvoje šie „Apple“ vadovų siekiai susiduria su sunkumais.
„Lietuvos rinkoje „iPad Mini“ irgi atsiriekė dalį rinkos, tačiau mūsų vartotojas gana konservatyvus: jei jis iki šiol naudojo „Apple“ produkciją, tai ir pirkdamas naują planšetinį kompiuterį stengsis įsigyti „Apple“ gaminį. Panaši situacija ir skirstant įrenginius pagal operacines sistemas: žmonės, kurie naudojo „Android“, pirkdami naują įrenginį dažniau renkasi turintį „Android“ operacinę sistemą“, – pastebi specializuotos internetinės parduotuvės „Planšetiniai.lt“ atstovas Giedrius Gestautas.
Pastebima, kad planšetinius kompiuterius su „Android“ operacine sistema itin pamėgo verslininkai. Vis dėlto, G.Gestauto teigimu, planšetinių kompiuterių rinką pakeitė įrenginiai su „Windows 8“ operacine sistema – verslo klientai pastaruoju metu vis aktyviau domisi ir perka planšetinius kompiuterius su šia operacine sistema. Tiesa, kol kas tokių įrenginių pasiūla nėra didelė.