2010 Gruodžio 01

Automobiliai

Ratuotas kompiuteris

veidas.lt

Kada automobiliai galės apsieiti be vairuotojų? Mokslininkai teigia, kad jau greitai. Belaukdami tos akimirkos pažvelkime, ką jau dabar sugeba naujausios mašinos ir jose esantys kompiuteriai.

Prieš 15 metų, kai sugesdavo automobilio variklis, mechanikui tekdavo jį kone visą išardyti, kol pavykdavo rasti gedimą. Dabar jis turi pagalbininką – diagnostikos įrangą, galinčią nuskaityti mašinos viduje saugomą gedimų registro informaciją ir greitai surasti nesklandumų priežastį.
Kitaip tariant, elektronika jau senokai užkariavo mūsų automobilius. Šis nepastebimas mašinos gyventojas rūpinasi vairuotojo ir keleivių saugumu, komfortu ir vairavimo ekonomiškumu.
Šiandien automobilis iš tiesų primena ratuotą kompiuterį, nes elektroninius automobilių mazgus valdo kompiuteriai. Iš pirmo žvilgsnio jie neturi nieko bendro su įprastais kompiuteriais, tačiau kita vertus, automobiliniame kompiuteryje rasime viską, ką turi įprastas stalinis ar nešiojamasis kompiuteris: procesorių, duomenims saugoti skirtą vidinę atmintį ir, aišku, programinę įrangą. Automobilio kompiuteris įsakinėja po visą mašiną išsibarsčiusiems valdikliams, kurie prižiūri kondicionieriaus, stabdžių, variklio ir kitų mazgų darbą.

Kada atsirado automobiliniai kompiuteriai
Priminsime, kad kompiuterinė technika į mašinas atkeliavo 9-ojo dešimtmečio pabaigoje. Jos atsiradimą paskatino JAV ir Europoje sugriežtėjusios išmetamųjų dujų normos. Įprastomis priemonėmis sumažinti aplinkos taršą automobilių gamintojos nebegalėjo, todėl buvo sukurti nedideli kompiuteriai, elektroniniu būdu reguliuojantys degalų įpurškimą. Kompiuterio prireikė ir išmetamąsias dujas išvalančiam katalizatoriui. Pirmiausia tokia įranga atsirado aukštos klasės automobiliuose, bet po kelerių metų ją jau turėjo praktiškai kiekviena nauja mašina.
Kitu svarbiu transporto priemonių patobulinimu tapo stabdžių antiblokavimo sistemos (ABS), leidžiančios suvaldyti automobilį, kai jį tenka staigiai stabdyti. Šias prieš du dešimtmečius atsiradusias sistemas dabar turi dauguma automobilių.
Šiais laikais automobilio smegenys atsako už tris svarbiausias sritis: variklį (beveik visuose automobiliuose kompiuteris valdo variklio funkcijas, pvz., degalų ir oro padavimą, degalų mišinio įpurškimą), saugumą (kompiuteriu valdomos antiblokavimo ir stabilumo kontrolės (ESP) sistemos, be to, kompiuterio įsakymu vos per kelias milisekundes išsiskleidžia oro pagalvės) ir komfortą (daugelyje automobilių rasime oro kondicionierius, nevigacijos sistemas, kai kuriuose automobiliuose kompiuteris taip pat padeda išlaikyti saugų atstumą iki kitų eismo dalyvių, palaiko nuolatinį važiavimo greitį ar netgi sugeba tvarkingai pastatyti mašiną stovėjimo aikštelėje).

Kam reikia tiek daug valdymo sistemų
“Computer Bild Lietuva” duomenimis, aukštos klasės automobiliuose būna net iki 70 skirtingų valdymo sistemų! Kiekvienas įrenginys atlieka jam skirtą funkciją. Daugelis sistemų gyvybiškai svarbios, todėl jų veikimo sparta skaičiuojama sekundės dalimis. Specialistai tokią įrangą vadina “realaus laiko sistemomis”. Pavyzdžiui, oro pagalvė turi išsiskleisti akimirksniu, kai tik gauna signalą iš kėbule įmontuotų smūgio daviklių.
Skirtingi elektroniniai įrenginiai bendrauja tarpusavyje lygiai taip pat, kaip į vieną tinklą sujungti kompiuteriai.
Žinoma, automobilio kompiuteriui ir valdymo sistemoms dėl darbo aplinkos nelabai pasisekė, mat tenka atlaikyti vibraciją, šaltį ir karštį, drėgmę ir dulkes. Nepaisant to, elektronika gali ištikimai tarnauti daugiau nei 15 metų. Per šį laikotarpį sugenda vos devyni įrenginiai iš milijono! Naminis mūsų kompiuteris apie tokius rodiklius gali tik pasvajoti.
Beje, sistemos, nuo kurių priklauso automobilio saugumas, nuolatos tikrina pačios save.

Kokie duomenys yra saugomi atmintyje
Kompiuteris saugo informaciją apie degalų suvartojimą. Ši informacija leidžia kontroliuoti aplinkos taršą. Į atmintį įrašomi variklio sūkių ir temperatūros duomenys, leidžiantys atrasti įvairius gedimus. Be to, registruojami ir ABS bei ESP sistemų veikimo duomenys. Jie gali praversti po įvairių avarijų, bandant išsiaiškinti vairuotojo veiksmus.

Box
Svarbiausios elektroninės sistemos
Šiuolaikinio automobilio vairuotojas turi daugybę talkininkų, veikiančių įvairiose situacijose:
Autopilotas palaiko pastovų automobilio greitį ir stebi nuotolį iki kitų trasporto priemonių. Valdo akceliaratorių ir stabdį.
Stabdžių stiprintuvas padidina stabdžių efektyvumą, tad vairuotojui nebereikia taip stipriai spausti stabdžių pedalo.
Pagalba važiuojant į kalną. Neleidžia riedėti atgal, bandant įveikti stačią įkalnę.
Automobilių statymo aikštelėje asistentas. Dažniausiai montuojami nuotolio davikliai, šviesos ir garsiniu signalu įspėjantys apie artėjančias kliūtis automobilio gale ir priekyje. Pasirodė pirmieji automobiliai, sugebantys be vairuotojo įsikišimo patys pastatyti mašiną į stovėjimo vietą.
Stabilumo kontrolė kontroliuoja automobilio slydimą, valdydama kiekvieną mašinos ratą atskirai.

Šaltinis: “Computer Bild Lietuva”

Automatinė sistema pasirūpina automobilio pastatymu į vietą. Ji suplanuoja važiavimo maršrutą ir stebi nuotolį iki kitų automobilių

Daugiau šia tema:
  • Nėra panašių straipsnių.
Skelbimas

Komentuoti

Žurnalas "Veidas"

Pirk šį numerį PDF

"Veido" reitingai

Gimnazijų reitingas 2016
Pirk šį straipsnį PDF
Skelbimas

VEIDAS.LT klausimas

  • Ar išorės agresijos atveju šiuo metu Lietuvos piliečių pasipriešinimas galėtų būti toks efektyvus kaip 1991 m. sausio 13 d.?

    Apklausos rezultatai

    Loading ... Loading ...