Mini Nobeliai
Arūnas BRAZAUSKAS
„Reformų įgyvendinimas ir išsikeltų tikslų pasiekimas yra veikiau išimtis, o ne taisyklė. Todėl pagrindinis klausimas galėtų būti, kodėl kartais pavyksta esminės reformos“, – rašo prof. Vitalis Nakrošis kolektyvinės monografijos „Kada reformos virsta pokyčiais?“ įvade. Vieną iš reformų vangumo priežasčių mokslininkas apibūdina Europos Komisijos pirmininko Jeano Claude’o Junckerio aforizmu: „Visi mes žinome, ką daryti, bet nežinome, kaip būti perrinktiems po to, kai tai padarysime.“
Vilniaus universiteto Tarptautinių santykių ir politikos mokslų instituto (TSPMI) profesorius V.Nakrošis (41 m.) apibrėžimą „politologas“ tikslina taip: „Viešosios politikos tyrinėtojas.“
Savaitraščio „Veidas“ teikiamas „Mini Nobelis“ prisivijo dešimčių mokslinių darbų autorių po to, kada pernai jam buvo įteiktas Alenos Brunowskos apdovanojimas už didelę kompetenciją ir išskirtinius veiklos rezultatus viešojo administravimo srityje.
Apdovanojimą teikia Vidurio ir Rytų Europos viešojo administravimo universitetų bei mokyklų tinklas NISPAcee, tuo pagerbdamas ir laureatus, ir čekės A.Brunowskos (1941–1998) pasiekimus plėtojant viešojo administravimo studijas regione.
Vyriausybės ir jų prioritetai
V.Nakrošis minėtame įvade į 2015-aisiais kartu su E. Barcevičiumi, R. Vilpišausku ir kitais TSPMI bendraautoriais išleistą kolektyvinį veikalą apibūdina naujųjų ES narių būklę: šalyse apstu įvairių kliūčių reformoms. Pasak mokslininko, viešosios politikos įgyvendinimas Lietuvoje nėra išimtis. Pavyzdžiui, nė vienas strateginis energetikos projektas nebuvo baigtas per 15 metų iki 2014 m., kai Klaipėdos uoste pagaliau buvo atidarytas suskystintųjų gamtinių dujų terminalas. Net kelios Lietuvos vyriausybės nesėkmingai vykdė būsto atnaujinimo programą.
„Viešoji politika, angliškai „public policy“, – tai konkretūs valdžios veiksmai. Šis terminas neįprastas tarp politikų, tarnautojų, netgi žurnalistų. Mes dažniausiai kalbame apie politiką, kaip viešųjų reikalų tvarkymą, – „Veidui“ sakė V.Nakrošis.
Monografija „Kada reformos virsta pokyčiais?“ skirta Lietuvos XV Vyriausybės veiklai. Tėvynės sąjungos-Lietuvos krikščionių demokratų partijos lyderio Andriaus Kubiliaus vadovaujama Vyriausybė dirbo nuo 2008 m. gruodžio 9 d. iki 2012 m. gruodžio 13 d. Knygoje, be teorinių dalykų, apžvelgtos daugiabučių namų renovacijos nesėkmės, valstybės tarnybos reforma, asmens sveikatos priežiūros tinklo restruktūrizavimas, aukštųjų mokyklų valdymo reforma, Visagino atominės elektrinės projekto nesėkmė.
„Penkioliktoji Vyriausybė pirmąkart vyriausybių istorijoje paskelbė, kokie yra konkretūs prioritetai“, – pasirinkimą aiškino V.Nakrošis. Pasak profesoriaus, mokslininkus domina, kaip už viešosios politikos fasado – Vyriausybės programos vykdoma reali politika, koks atotrūkis tarp fasado ir realios veiklos. „Pasakius, kas yra prioritetai, kartu pasakoma ir kas nėra prioritetai. Atsiranda nepatenkintų interesų grupių, kurioms stinga politinio dėmesio, – aiškino V.Nakrošis ir konstatavo: – Maždaug nuo 2010 m. tie prioritetai kuo toliau, tuo labiau buvo atskiedžiami. Iš esmės prioritetiškumo neliko.“
Tačiau, pasak tyrinėtojo, socialdemokrato Algirdo Butkevičiaus vadovaujama šešioliktoji Vyriausybė, kuri dirba nuo 2012-jų gruodžio, išsaugojo Vyriausybės veiklos prioritetų planavimą ir jų stebėseną.
V.Nakrošis nušviečia, kaip gyvenimo realijos verčia koreguoti veikimą: „Šių metų pradžioje viešojoje erdvėje kilo rezonansas dėl vaikų, kurie buvo įmesti į šulinį. Visuomenei tai darė stiprų įspūdį – buvo išspausdintos nuotraukos iš nelaimės vietos, tragedija detaliai aprašyta. Aš patikrinau, ar tarp prioritetinių Vyriausybės užduočių 2016-aisiais yra kova su alkoholio vartojimu, ar įvardytas darbas su socialinės rizikos šeimomis. Dokumente to nebuvo, nors tenai nurodytos 22 prioritetinčs kryptys ir net 162 svarbiausi darbai.
Į Vyriausybės darbotvarkę paminėtos priemonės įtrauktos po to. Vyriausybė pasakė: mes kuriame tarpinstitucinį veiklos planą dėl alkoholio vartojimo mažinimo. Tai geras pavyzdys, kaip greitai gali keistis Vyriausybės darbotvarkė. Pavieniai įvykiai gali daryti įtaką politikams: jie priversti šokinėti nuo vieno klausimo prie kito. Dėl nuolat besikeičiančių aplinkybių be aktyvios lyderystės jiems būna sudėtinga išspręsti viešosios politikos problemas.
Politinių blokų sūpuoklės
Ne vien blaškymasis tarp prioritetų tampa politikos kliūtimi. Profesorius konstatuoja: viešosios politikos laukui Lietuvoje būdinga tai, kad vyksta konkurencija tarp dviejų partijų blokų, kuriems vadovauja atitinkamai Tėvynės sąjunga-Lietuvos krikščionys demokratai (TS-LKD) ir Lietuvos socialdemokratų partija (LSDP).
V.Nakrošis teigia: „Sąveika nepakankamai remiasi politikos turiniu. Mes turėtume konkuruoti, pavyzdžiui, kaip geriausiai spręsti aukštojo mokslo problemas, kaip geriausiai ką nors padaryti energetikos srityje. Tačiau dažnai konkuruojama, remiantis tų politinių partijų blokų santykiais – jų ankstesniais nusivylimais ar kokiais nors laimėjimais. Pažiūrėkime kad ir į atominės elektrinės projektą. 2008-aisiais LSDP įsteigė koncerną „Leo LT“, tačiau atėjus į valdžią TS-LKD „Leo LT“ buvo likviduotas ir buvo inicijuotas naujas Visagino atominės elektrinės projektas, kuris galiausiai buvo pateiktas referendumui – taip viskas ir pakibo.
Apskritai žvelgiant, priešprieša tarp konkuruojančių politinių blokų užgožia normalią diskusiją apie viešąją politiką – ką reikėtų daryti, tarkime, sprendžiant alkoholio vartojimo, smurto šeimoje ir kitas problemas. Taigi pats diskursas labai politizuotas ir remiasi politinių blokų konkurencija.“
Kai politinė konkurencija, o ne išmanymas lemia, kas užims vieną ar kitą postą, kuriam reikalinga būtent kompetencija, atsiranda vadinamoji patronažinė sistema. Šis reiškinys 2011 m. buvo įvertintas jo ir dr. Žilvino Martinaičio sudarytoje knygoje anglų kalba „Lithuanian agencies and other public sector organisations: organisation, authonomy, control and performance“ („Lietuvos agentūros ir kitos viešojo sektoriaus organizacijos: sąranga, kontrolė, efektyvumas“).
Komentuodamas knygą V.Nakrošis rašė, kad Lietuvos politinės sistemos švytuoklės principas ir konfrontacija tarp svarbiausių partijų gali paaiškinti, kodėl Lietuvoje politizuoti ne tik įstaigų pertvarkymai, bet ir su tuo susiję vadovaujančių valstybės tarnautojų priėmimai bei atleidimai, pavyzdžiui, kada griebiamasi reorganizacijos norint „nuimti“ netinkamą vadovą. Nors ir prisidengiama įvairiais „organizaciniais modeliais“, iš tiesų siekta ir siekiama „pastatyti“ savus žmones.
Pasak tyrimo autorių, Vyriausybės, kurios atėjo į valdžią po esminio valdančiosios daugumos pasikeitimo Seime, priėmė sprendimus dėl dviejų trečdalių organizacinių pokyčių (įskaitant įstaigų panaikinimą). V.Nakrošis ir Ž.Martinaitis tada apskaičiavo, kad vidutinis Lietuvos viešojo sektoriaus įstaigų amžius buvo apie 9 metus, o 16 šalių, su kuriomis lyginta Lietuva, panašių įstaigų amžiaus vidurkis siekė 32 metus.
V.Nakrošis „Veidui“ apibūdino įvairių Lietuvos politinių partijų kadrų politikos ypatumus. Pasak jo, LSDP turi nemažą kadrų rezervą ir aktyviai skiria juos į postus, TS-LKD rodo daugiau energijos šalindama iš postų politinių konkurentų paskirtus žmones – beje, į jų vietas konservatoriai neretai paskiria kompetentingus profesionalus. V.Nakrošio vertinimu, Darbo partijai dažnai trūksta tinkamų kandidatų į postus, kurie jai tenka pagal partinius susitarimus. „Darbiečiai“ sukasi iš padėties siūlydami įmonių, žinybų tarnautojams stoti į partiją ir žadėdami už tai greitą karjerą.
TSPMI profesorius „Veidui“ sakė, kad mokslo įstaigų bei aukštųjų mokyklų finansavimo tvarka neskatina viešosios politikos tyrimų: „Lietuvoje yra arti 50 aukštųjų mokyklų. Pyragą išdalijame visiems po ploną riekelę.“
Dalis nereformuoto finansavimo eina sistemai palaikyti, pavyzdžiui, administracijos algoms ir kitoms valdymo išlaidoms. Tačiau mokslininką stumia į priekį anaiptol ne materialiniai interesai. „Tyrimas man yra kaip detektyvas. Pavyzdžiui, kas nors pateikė įstatymo projektą, paskui staiga tai buvo atšaukta. Aiškinamės, kokie interesai paskatino tai padaryti. Smalsumas yra svarbiausias mokslininko motyvas“, – „Veidui“ aiškino V.Nakrošis, pelnęs savaitraščio „Mini Nobelį“.
Vitalis Nakrošis
Gimė 1975 m. sausio 25 d.
1993–1997 m. studijos VU TSPMI, bakalauro laipsnis.
1997–1998 m. studijos Londono universitete, magistro laipsnis.
2000–2004 m. doktorantūra VU TSPMI, daktaro laipsnis.
Publikacijos anglų k. 2000-2012 m. (įskaitant publikacijas su bendraautoriais): per 30 pozicijų.
Valstybės valdymo tobulinimo komisijos (Saulėlydžio komisijos) narys: 2006–2008, 2011–2012, 2013 – iki dabar.
Kelių dešimčių tyrimo bei vertinimo projektų vadovas arba dalyvis.